Skip to content

Picnic is graag Frans in Frankrijk

Onlinesupermarkt Picnic breidt zijn activiteiten in Frankrijk.

Updated on:
Achtergrond
Retail
Picnic Frankrijk premium

Het Nederlandse Picnic hoopt over een jaar of vijf heel Frankrijk te kunnen bedienen. Foto: ANP

Onlinesupermarkt Picnic breidt zijn activiteiten in Frankrijk. Het bedrijf maakt de stap van de regio rond Lille, waar het al enkele jaren actief is, naar de regio Parijs. Het nadrukkelijk als Nederlands gepresenteerde winkelbedrijf zet de chauvinistische Fransen daarbij nagenoeg uitsluitend producten uit eigen land voor.

Op de aankondiging van de app staan niet voor niets een baguette en een camembert. “Wij weten dat de Franse consument graag en vooral levensmiddelen en andere producten uit eigen land koopt. Dat sluit ook aan bij het streven van de regering naar een zo groot mogelijke voedselsoevereiniteit. Ons productenaanbod is zowel bij food als non-food volledig Frans, met als enige uitzondering enkele producten die we onder eigen merk verkopen. Een aantal specifieke producten kopen we ook lokaal in”, zegt algemeen directeur Grégoire Borgoltz van Picnic France. De Franse tak zal voorlopig dan ook niet, zoals het moederbedrijf, reclame maken met de parallelimport van goedkopere producten uit het buitenland. ‘’Nee, dat zal je hier niet zien.”

Picnic succesvol in Frankijk

Picnic is sinds 2021 actief in het noorden van Frankrijk, steden als Lille, Lens en Valenciennes. Franse media stellen dat de aan-huis leverancier daar vorig jaar een omzet draaide van € 30 miljoen. “We zijn hier succesvol, onze verkopen liggen 20% hoger dan een jaar geleden. We verwachten ook dat we in Nord dit jaar winstgevend kunnen draaien. Onze strategie om producten van hoge kwaliteit voor de laagste prijs te leveren, slaat goed aan bij de Franse consument. Dat we Nederlands zijn en ook als zodanig bekend staan, spreekt eerder in ons voordeel. Kijk naar Action, dat is ook Nederlands en ook een groot succes met steeds meer winkels in Frankrijk.”

Constante prijzenoorlog in Frankrijk

De vaderlandse tech-speler heeft daarbij in Frankrijk wel te maken met een constante prijzenoorlog die een stuk heviger is dan in Nederland. Er zijn meer grotere spelers, bedrijven als discounter LeClerc, Auchan, Cora maar ook Aldi en Lidl. “Maar we kunnen ons goed staande houden in die strijd. Wij stellen altijd de goedkoopste te zijn, we vergelijken elke avond de prijzen van al onze producten met die van de andere aanbieders in de omgeving en verlagen ze indien nodig. Als een klant ergens iets goedkoper vindt, betalen we het verschil terug. Wat we wel nog nodig hebben is meer volume, met de lancering in Parijs komen we daar al een stuk verder mee.”

Problemen in de logistiek

De gang naar de Franse hoofdstad werd vertraagd vanwege de problemen in de logistieke ketens. Zo waren er niet genoeg bouwmaterialen voor de geplande tien nieuwe ‘hubs’ en was er ook geen staal om meer van de bekende elektrische voertuigjes te bouwen. “We hebben er nu een vijftigtal voor Ile-de-France ofwel Groot-Parijs en dat zullen er snel meer worden. Daar kunnen we voorlopig mee vooruit.” De bekende app is inmiddels beschikbaar in plaatsen als Massy en Fresnes ten zuidwesten van Parijs zelf, voor toeristen pal langs de A10 naar Toulouse of Spanje. Dat is een gebied met zo’n 150.000 huishoudens waarvan er zich inmiddels al 10.000 hebben opgegeven voor de wachtlijst.

Picnic gaat steeds verder Frankrijk in

Borgoltz: “Daar zitten we op niet meer dan een kilometer of zes van het stadscentrum vandaan. Het verkeer is er niet erger dan in Amsterdam of andere grote steden, dus daar verwachten we geen problemen van. Naarmate we dat hebben opgebouwd gaan we verder richting Périphérique naar het feitelijke hart van de stad. Dat gaan we eerst goed organiseren voordat we verder Frankrijk in gaan. In Ile-de-France wonen meer dan 12 miljoen mensen, dat is al bijna net zo groot als heel Nederland, daar hebben we voorlopig onze handen wel vol aan. Maar we denken toch over een jaar of vijf heel Frankrijk te kunnen bedienen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur