Foto: ANP
In dit artikel
Online supermarkt Picnic stapt op 7 mei geheel over op Beter Leven-kip van minimaal 1 ster. Dat is 8 maanden eerder dan gepland, eigenlijk zou de keten pas op 1 januari 2023 over gaan.
De uitrol van het Beter Leven-assortiment is versneld doordat Picnic een nieuwe leverancier in de arm heeft genomen. Met deze overstap zegt de online supermarkt ook voor te lopen op de concurrentie. Alle supermarkten hebben zich gecommitteerd aan criteria om in 2023 alleen nog maar vers kippenvlees te verkopen met minimaal 1 ster.
Medeoprichter van Picnic Michiel Muller: âKip is een belangrijk product voor onze klanten. Het is geweldig dat we dankzij onze nieuwe leverancier eerder kunnen starten met de verduurzaming van ons volledige kipassortiment.â De supermarkt wil in de toekomst ook zijn assortiment varkens- en rundvlees laten voldoen aan het keurmerk. Picnic ging in 2018 met het hele eierassortiment over op biologisch. De supermarkt
Duurzaamheid
Picnic zegt dat de overstap in lijn is met het milieuvriendelijke aspect van Picnic. De supermarkt brengt zijn boodschappen rond met elektrische wagentjes en zorgt daarom voor minder reisbewegingen van consumenten naar de supermarkt. Ook verspilt de supermarkt aanzienlijk minder voedsel omdat het gericht kan inkopen aan de hand van klantbestellingen.Scharrrelkip in het schap
Picnic zegt nu het duurzaamste assortiment te hebben van alle supermarkten. Albert Heijn biedt nu al een kipvleeswaar aan met Beter Leven 1 ster. Toen Albert Heijn vorig jaar aankondigde in 2023 alleen nog maar Beter Leven 1 ster kippenvlees te verkopen, volgde alle supermarkten met dezelfde belofte. PLUS heeft sinds 2019 kipvleeswaar met Beter Leven-keurmerk en heeft het gehele rundvlees assortiment 2 sterren gecertificeerd. Onlangs kondigde Jumbo ook aan dat het assortiment Beter Leven-zuivel werd uitgebreid.
Meer duurzame keurmerken
In 2021 was de omzet van producten met een Beter Leven keurmerk ⬠2,7 miljoen volgens onderzoeksbureau IRI. Het marktaandeel van duurzame keurmerken is volgens hun rapport 21%. In 2007 werd het keurmerk gelanceerd door de Dierenbescherming om consumenten te helpen bij het maken van een diervriendelijke keuze.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst