Het Poolse bedrijf Hempeat maakt vleesvervangers op basis van hennep-reststromen. Foto's: Alieke Hilhorst
In dit artikel
Tijdens de Plant Based World Expo Europe 2023 in Londen presenteren veel internationale bedrijven hun nieuwste producten. Food&Agribusiness licht een paar innovatieve en nieuwe producten uit.
Cheeze Sausage
Het Zweedse bedrijf Peas of Heaven toont in Londen voor de eerste keer hun nieuwe kaasworstje. De ‘cheeze sausage’ is voortgeborduurd op de al bestaande worstvervanger op basis van gele erwten. In samenwerking met botermerk Violife lanceert Peas of Heaven binnenkort het nieuwe product op verschillende markten, beginnend met Zweden waar het bedrijf naar eigen zeggen marktleider is in het vega vers-assortiment. Oprichter Lucas Karlsson: “Wij zijn enorm trots op het product en denken dat we met deze introductie opnieuw aan de vraag van de consument voldoen. Het worstje is vergelijkbaar met onze andere producten, maar door de samenwerking met Violife hebben we ook echt die kazige smaak en textuur kunnen toevoegen.”
Ingrediënt op basis van spirulina
Allmicroalgea presenteert hun nieuwe microalgen ingrediënt op basis van spirulina, afkomstig van blauwalgen. Victória Del Pino vertelt dat dit nieuwe product gebruikt kan worden als topping voor gerechten, maar ook gemengd kan worden in drankjes. Het Portugese bedrijf is erin geslaagd om de spirulina een milde smaak te geven, waardoor het in veel verschillende productcategorieën toegepast kan worden. Del Pino: “Net als andere microalgen is het product rijk in voedingswaarde. Het is het meest eiwitrijke product in ons assortiment met bijna 70% eiwit.”
Allmicroalga heeft een van de grootste microalgenproductielocaties in Europa.
Hempeat
Misschien wel de stand die de meeste hoofden doet draaien, is Hempeat. Dit Poolse bedrijf maakt vleesvervangers op basis van hennep-reststromen. Sinds een maand liggen hun hamburgers-, gyros- en gehakbalvervangers in de schappen in Polen. De overblijfselen na het maken van hennepolie worden door Hempeat verwerkt tot vleesvervangers die door de plant rijk zijn in eiwit, maar dus ook duurzaam. Mede-oprichter Maciej Partyka vertelt: “Onze producten waren een tijdlang enkel verkrijgbaar voor foodservice, maar sinds een maand kunnen ook consumenten het kopen. Ik denk dat hennep ons een ‘unique selling point’ geeft en dat het de aandacht trekt van mensen. Dan kunnen we ze daarna overtuigen met de smaak. We moeten wel opletten dat onze producten niet te veel geassocieerd worden met cannabis, want dat is niet wat wij verkopen.”
Fauxrata
Als je mensen op de beurs vraagt wat hét product is om te proberen, krijg je veelal het antwoord: de kazen van La Fauxmagerie. Dit Britse bedrijf ontwikkelt verschillende kazen en lanceerde kort geleden de Fauxrata. Een burrata-kaas, maar dan volledig vegan. Mede-oprichter Charlotte Stevens vertelt dat het product in vier maanden is ontwikkeld en nu een maand in de verkoop is. “In eerste instantie alleen voor groothandels, maar hopelijk snel ook in supermarkten.” Op dit moment is het volume van Fauxrata niet voldoende om aan het retailkanaal te leveren. Andere kazen van het merk liggen wel in Britse supermarkten.
La Fauxmagerie maakte onlangs bekend te gaan fuseren met Brits pizza merk Purezza. Stevens: “Met deze stap willen we sneller opschalen mogelijk maken en op termijn ook naar het buitenland met onze producten. Maar voor nu doen we het rustig aan, want de vraag naar onze producten is al enorm en dat kunnen we amper bijbenen.”