Skip to content

Plantaardige boter: nieuwe categorie of goede marketing?

Plantaardige roombotervervangers smeren en smaken zoals dierlijke boter. Hoe wordt dit gemaakt en op welke doelgroep mikken de producenten?

Updated on:
Achtergrond
Retail
Plantaardige boter: nieuwe categorie of goede marketing? premium

Vegan roomboter is een nieuwe categorie, naast de al jaren bestaande plantaardige margarine en halvarine. - Foto: Koos Groenewold

We staan aan het begin van een revolutie in het boterschap. Tenminste, als je de pioniers in de plantaardige roombotervervangers mag geloven. Plantaardige boter heeft de smeerbaarheid en volle smaak van dierlijke boter, maar dan volledig plantaardig. Hoe wordt dit gemaakt en op welke doelgroep mikken deze bedrijven?

De vegan roomboter is een nieuwe categorie, maar men kon al jaren plantaardig smeren. Vrijwel alle margarines in Nederland zijn al plantaardig. Deze smeersels worden gemaakt van plantaardige oliën, water en vaak een emulgator. De noodzaak voor een plantaardig alternatief, zoals bij vlees of zuivel, is er dus niet. Toch zijn er steeds meer bedrijven die in de plantaardige botervervangers stappen. Bij Albert Heijn vallen vier boterproducten in de categorie plantaardige boter. Bij Jumbo zijn dit er vijf. Zij trachten niet alleen te leveren op het 100% plantaardige aspecten, maar ook op smaak.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur