Foto: DPA
In dit artikel
De verkopen van vegan en vegetarische diepvries-voedingswaren zijn in het Verenigd Koninkrijk de afgelopen 2 jaar met 16,8% toegenomen.
ââDe plantaardige categorie groeit 4 keer zo snel als vergelijkbare vleesproducten en we verwachten dat die trend zal aanhoudenâ, zegt directeur Richard Harrow van de British Frozen Food Foundation BFFF. âEr is een ongelofelijke innovatie in plantaardige diepvriesproducten. Van ontwikkelingen in de structuur en het âmondgevoelâ van vleesalternatieven tot nieuwe recepten die groente de ster van de show maken. Het is dan ook geen verrassing dat consumenten met allerlei dieetbehoeften en voorkeuren dit soort producten aan hun mandje toevoegen.â
Totale omzet diepvries
Het Frozen Food Report 2021 meldt dat de totale omzet van diepvries in het Verenigd Koninkrijk vergeleken met 2019 is toegenomen met 13,5%. Door de heropening van de horeca, maar ook omdat de consument minder koopt, is dat de afgelopen maanden echter teruggelopen naar rond de 1%. De totale Britse markt voor deze categorie is daarmee nu â¬Â 8,4 miljard waard.
Diepvries geen noodzaak meer
âVorig jaar was weer een turbulente periode. Met de heropening van de horeca zou het te optimistisch zijn om hetzelfde succes te verwachten als in 2020â, zegt Harrow. âMaar als je kijkt naar de markt vergeleken met 2019 hebben we sterke groei gezien. Diepvries heeft dankzij de pandemie bovendien 400.000 nieuwe kopers aangetrokken. Consumenten keken in 2020 vaak naar diepvries uit noodzaak, maar nu komen ze terug omdat ze er zelf voor kiezen.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst