Foto: Canva
In dit artikel
Plantaardige melk is populair in het Verenigd Koninkrijk.
In 2020 werd er meer dan € 117 miljoen uitgegeven aan alternatieve melk, haver-, amadel- en sojamelk. Het onderzoeksbureau Mintel deed onderzoek naar de consumptie van plantaardige melk onder 2.000 britten. 32% van de ondervraagde gaf aan alternatieve melk te drinken, waarbij de groep van 25- tot 44-jarige de grootste plantaardige melkdrinkers waren met 44%.
Havermelk het populairste
De redenen voor de overstap naar alternatieve melk zijn gezondheid en voor het klimaat. Gemiddeld werd er € 171 miljoen besteed aan havermelk, dat was in 2019 nog € 86 miljoen. De havermelk was het populairste onder de alternatieve melken en dat heeft waarschijnlijk te maken met het bekende merk Oatly. De enorme stijging in de verkoop van havermelk kan ook toegeschreven worden aan het feit dat er steeds meer barista-stijl varianten op de markt komen, die gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld cappuccino’s.
Coronapandemie
De consumptie van melk is met 50% gedaald sinds 1950 in het Verenigd Koninkrijk. Tijdens de coronapandemie werd ook gewone melk weer populairder, de verkoop nam toe van € 170 miljoen naar € 3,7 miljard.
Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.