De omzet van plantaardige producten van Danone groeide in het afgelopen kwartaal met 12%. - Foto: ANP
In dit artikel
De omzet van plantaardige producten van Danone groeide in het afgelopen kwartaal met 12%. Het bedrijf ziet het als een tak die belangrijk is voor de groei van het bedrijf.
De omzet van Danone groeide met 6,6% in het afgelopen, tweede kwartaal. Een deel van die groei kwam door het herstel van de verkopen van fleswater. Maar ook de verkopen in de zuivel- en plantaardige divisie stegen, met 4,8%. Er zit vooral groei in de plantaardige producten, zo liet één van de twee tijdelijke ceoâs Véronique Penchienati-Bosetta weten in een toelichting op de cijfers aan analisten. âPlant-based bleef een lichtpuntje, met een zesde opeenvolgend kwartaal van groei met dubbele cijfers, met een groei van 12% in het afgelopen kwartaalâ, aldus de co-ceo. Voor het Europese plantaardige-zuivelmerk Alpro noteerde het een âsterke groei met dubbele cijfers met groeiend wereldwijd marktaandeel, voornamelijk in drinks op basis van haverâ. De andere ceo, Shane Grant, zei even later over de plantaardige producten: âHet is duidelijk dat dit een tak is waar wij ons sterk op richten, een belangrijke motor voor de groei van het bedrijf.â
Drijfveren voor groei plantaardige tak
Grant somde drie drijfveren op die zorgen voor de groei in de plantaardige tak. Ten eerste wint met name Alpro aandeel in Europa en ook wordt aandeel gewonnen in de producten op basis van haver. Ten tweede boekt Danone voortgang in Noord-Amerika met de verkoop van producten als plantaardige yoghurt en plantaardig ijs. Ten derde doet Danone het volgens Grant erg goed in de nieuwe groeimarkten, met name Latijns-Amerika en Rusland.
âPlant-based 2.0â
Om de groei verder te stimuleren wil Danone zijn producten onder andere meer differentiëren en de verkopen in nieuwe geografische gebieden uitbreiden. Ook wil het de huidige plantaardige zuivelproducten verbeteren, oftewel het plan âplant-based 2.0â uitrollen, zoals Danone het noemt. âWe weten dat de barrière (voor consumenten om plantaardige zuivel te kopen, red.) in de eerste plaats de productsmaak en producttextuur is. In het licht van deze kans, zullen we nieuwe zuiveltechnologieën lancerenâ, aldus Shane Grant. âWe weten uit consumententests dat we de traditionele voorkeur voor zuivelmelk kunnen evenaren of verbeteren, en zo nieuwe plantaardige gebruikers kunnen werven.â
Daarnaast wil Danone meer focus leggen op het verder versnellen in vier plantaardige zuivelterreinen anders dan melk, namelijk yoghurt, ijs, kaas en creamers. Deze categorieën maken ongeveer een derde van de totale plantaardige inkomsten uit. âDeze segmenten behoren tot de snelst groeiende. Ze hebben een opkomende schaal en, in sommige segmenten, vergelijkbare of grotere adresseerbare markten dan melkâ, aldus Grant.
Strijd met concurrentie aangaan
Een analist van de Britse bank Barclays vroeg de ceoâs tijdens de toelichting naar de positie van Danone binnen de zuivelproducten op basis van haver. âDat is duidelijk een grote vraag geweest sinds de beursgang van Oatlyâ, aldus de analist. Volgens Danone staat âhet concurrentievermogen van de kerndranken zeker centraal in de strategieâ. Om de strijd met de concurrentie aan te gaan, heeft Danone onder andere haar haverdrank volledig geherformuleerd âtot wat we van consumenten weten, het best smakende product op de marktâ. Ook zet het in op specifieke marketing en communicatie. âWe hebben dus veel vertrouwen in de toekomstige haverplannen. Het is zeker een belangrijk segment voor ons wereldwijd en in Noord-Amerikaâ, aldus Grant.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp