Foto: Canva
Hoe ga je als coöperatief zuivelbedrijf om met plantaardige (plantbased) eiwitten?
Kansen plantbases voor coöperaties
Plantbased is een kans dus, niet alleen voor particuliere of beursgenoteerde bedrijven, maar zeker ook voor zuivelcoöperaties binnen de opdracht om waarde voor de leden te creëren. Die kans wordt benut ook, met alle kennis die ze hebben over het verwerken en benutten van eiwitten. Arla Foods lanceerde vorig jaar al een nieuw merk voor de verkoop van onder meer haverdrank, DMK maakte dit jaar bekend in plantaardige kaas te stappen. FrieslandCampina leek nog wat te aarzelen, maar kondigde deze week een nieuwe productlijn aan voor onder meer sportdranken op basis van plantaardige eiwitten en is al langer bezig met het ontwikkelen van dit soort producten. Terechte stappen om bij te blijven. Het dilemma is niet verdwenen, maar dat verdwijnt ook niet als je nu lucratieve kansen laat liggen.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp