Skip to content

Pluimvee- en varkenssector willen framing tegengaan

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Protest tegen vleesconsumptie in Amsterdam. Volgens POV-voorzitter Linda Janssen denkt maar een beperkt deel van de Nederlanders negatief over de veehouderij en vleesconsumptie. - Foto: ANP

Protest tegen vleesconsumptie in Amsterdam. Volgens POV-voorzitter Linda Janssen denkt maar een beperkt deel van de Nederlanders negatief over de veehouderij en vleesconsumptie. - Foto: ANP

Sectororganisaties in de pluimvee- en varkensketen willen met grootschalig opinieonderzoek onder de bevolking een weerwoord bieden aan de negatieve beeldvorming rondom hun sectoren.

Onze sectoren mogen er zijn en blijven, is één van de conclusies die pluimvee- en varkensorganisaties trekken uit het opinieonderzoek dat ze onder de Nederlandse bevolking lieten uitvoeren. De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) en een pluimage aan organisaties uit de pluimveeketen (pluimveevakgroep LTO/NOP, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders NVP, Nepluvi, Nevedi, Stichting Blij met een Ei, de Nederlandse Vereniging van Pluimvee Service Bedrijven NVPSB, en Farmers Friendly) huurden marketingbureau Zest Marketing in om een uitvoerig en representatief onderzoek te laten doen. Centraal stonden de onderliggende vragen: hoe kijkt de gemiddelde Nederlander aan tegen vlees en tegen de veehouderij?

Wat vindt de Nederlander

“Over onze sectoren wordt veel geschreven en gebracht in de media, vaak met een negatief frame. Wij waren benieuwd: wat vindt de Nederlander”, motiveert POV-voorzitter Linda Janssen de reden om dit onderzoek uit te voeren. LTO/NOP-voorzitter Kees de Jong vult aan: “Het is voor iedereen ontzettend belangrijk om te weten wat de maatschappij van ons vindt”. Zo kunnen overheidsbesluiten genomen worden op basis van de werkelijkheid, zegt hij.

Tijdens een persconferentie maandag maakten de organisaties de resultaten bekend. Het levert een uitgebreid document op; alle 2.000 deelnemers werden 125 tot 157 vragen voorgelegd. Die gingen over van alles: van vleesconsumptie tot prijsvorming, en van export tot sanering van boerenbedrijven.

Lees ook: Consument: kip en varken hoort op het menu

Politieke besluitvorming beïnvloeden

Wat de organisaties hier mee willen? “De ‘boer’ mee op”, aldus Hennie de Haan, voorzitter van de NVP. “We willen dit heel breed uitdragen.” De organisaties hopen hiermee de politieke besluitvorming rondom de landbouw te beïnvloeden, door aan te tonen dat een grote meerderheid van de bevolking positief staat tegenover de veehouderij en vleesproductie en slecht een klein deel finaal tegen is. Daarnaast is er een grote meerderheid die op veel van de onderzochte vragen ‘neutraal’ antwoordt, oftewel: die het allemaal weinig uitmaakt.

Kritiek op politiek en media

Alle deelnemers is ook gevraagd welke politieke partij zij aanhangen. Op die manier willen de veehouderijorganisaties politieke partijen voor de voeten kunnen werpen wat hun achterban wil als het gaat om bepaalde thema‘s. Naast de politiek (en de Nederlandse bevolking in zijn algemeenheid), richt het consortium zich op de media. “Check de feiten en pas hoor en wederhoor toe”, zo deed Linda Janssen een oproep naar de media. En richting politiek: “Stop met besturen op basis van geschreeuw van 10% van de bevolking.”

Lees ook: Propagandaoorlog via het bord

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen