Skip to content

Prijsbeleving op de barbecue

Het is bijna vermakelijk hoe krom consumentengedrag kan zijn.

Updated on:
Commentaar
Retail
Foto: Canva/omersukrugoksu premium

Foto: Canva/omersukrugoksu

Het is bijna vermakelijk hoe krom consumentengedrag kan zijn. Wie nog geloofde dat consumenten rationele afwegingen maken over wensen, kosten en baten, leeft in een droomwereld.

Onderzoek van de Dierenbescherming over het barbecuegedrag maakt dat maar weer eens duidelijk. Wat blijkt namelijk? A. In het barbecueseizoen stijgt de vleesconsumptie met bijna de helft. Maar, B. de belangrijkste keuzefactoren zijn prijs en aanbiedingen. Dus: massaal kopen we meer vlees (een van de duurdere onderdelen van het menu), maar door te kiezen voor de aanbieding denken we dat we voordelig uit zijn.

Iets graag willen drukt gewetenskwesties opzij

Kernbegrip is hier: prijsbeleving. Wat heeft iemand over voor het product dat hij of zij wil hebben? Dat heeft weinig tot niets te maken met de kostprijs van het product. Alles draait om beleving en gevoel. Bij mooi warm weer willen mensen lekker buiten barbecueën. Het is het ultieme zomergevoel. Daar hebben ze graag extra geld voor over – voor de inrichting van terras en buitenkeuken en voor wat er op de grill gaat. Hoeveel? Dat maakt eigenlijk niet uit, als het maar niet de hoofdprijs is. Vandaar de run op aanbiedingen. En uiteraard is gemak de derde belangrijke factor.

Als mensen iets graag willen, gaan ze er voor, wat het ook kost

De Dierenbescherming stelt tot haar spijt vast dat barbecueërs weinig oog hebben voor keurmerken. Er komt amper keurmerkvlees op de Weber. Kennelijk staan consumenten die inkopen doen voor hun lekkere zomeravond-invulling niet zo open voor gewetenskwesties. In ieder geval minder dan anders. Hier is veel te winnen, concludeert de Dierenbescherming. Want twee derde van de mensen zou in principe wel ster-vlees willen kopen.

Prijs ondergeschikt aan beleving en gevoel

Vermoedelijk klopt dat, maar het onderzoek leert nog iets. Als je ernaar vraagt, wordt prijs altijd genoemd als doorslaggevende factor bij keuzes in de winkel. Dat is niet meer dan de oppervlakte. Als mensen iets graag willen, gaan ze er voor, wat het ook kost.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Johan Oppewal

chef-redacteur