Foto: ANP
Voedingsmiddelenproducent Kraft Heinz verhoogde zijn prijzen het afgelopen kwartaal met 11 procentpunt ten opzichte van een jaar eerder. In het kwartaal ervoor bedroeg de stijging van de prijzen nog ruim 15 procentpunt. Dat blijkt uit de kwartaalresultaten die het bedrijf woensdag 2 augustus presenteerde.
Hoewel de prijzen minder hard stegen, had het verkochte volume producten wel te lijden onder de hogere prijzen, zo schrijft de producent in een toelichting. Het volume nam in de afgelopen drie maanden meer af dan het kwartaal ervoor. Kraft Heinz, bekend in Nederland van onder andere Heinz, Philadelphia en Honig, verkocht 7 procentpunt minder producten dan een jaar eerder. In het eerste kwartaal bedroeg de volumedaling nog 5 procentpunt.
Minder aankopen door consumenten
Voedingsproducenten verhoogden hun prijzen afgelopen tijd om hun marges voor hogere kosten voor arbeid, grondstoffen en transport te beschermen, maar dat resulteert inmiddels in minder aankopen door consumenten. Dat is ook het geval bij Unilever, dat zijn prijzen in het tweede kwartaal met 9% verhoogde en tegelijk een lichte daling in het verkochte volume zag.
De omzet van Kraft Heinz nam toe met 2,6% tot $ 6,7 miljard. Onder de streep bleef er fors meer over, met een nettowinst van bijna $ 1 miljard. Dat is 278% meer dan een jaar eerder. Die stijging kwam voornamelijk door waardeverminderingen in het tweede kwartaal van vorig jaar. Het brutoresultaat (ebitda: resultaat voor rente, belasting, afschrijvingen en afboekingen) steeg met 6% door de hogere prijzen en efficiencyslagen. Deze factoren compenseerden ruimschoots de hogere inkoop- en productiekosten en investeringen in marketing, werknemers, technologie en R&D.