Skip to content

Prijsverhogingen leiden tot forse omzetstijging Nestlé

In augustus kwam Nestlé met een veganistische versie van de KitKat op de markt, waarbij de chocolade gemaakt is met rijst in plaats van melk. - Foto: ANP premium

In augustus kwam Nestlé met een veganistische versie van de KitKat op de markt, waarbij de chocolade gemaakt is met rijst in plaats van melk. - Foto: ANP

Nestlé heeft de omzet in de eerste 9 maanden van dit jaar zien toenemen met ruim 9% naar meer dan € 70 miljard. De organische groei kwam uit op 8%. De prijzen werden met 7,5% verhoogd. Daarnaast realiseerde de voedingsmiddelengigant een volumegroei van 1%. Ook voor het hele jaar houdt Nestlé rekening met een groei op eigen kracht van ongeveer 8%.

Nestlé slaagt er goed in om de gestegen kosten door te berekenen aan de consument. Het Zwitserse concern geeft wel aan dat dit niet oneindig zo kan doorgaan. Op een zeker moment zal de vraag dan afnemen. In Europa maakte het bedrijf zijn voedingsmiddelen bijna 6% duurder, in de Verenigde Staten ruim 11%. Nestlé-topman Mark Schneider speekt van sterke organische groei bij een verantwoorde verhoging van de prijzen in reactie op de inflatie.

Omzet vleesvervangers +10%

Nestlé zag de omzet in alle regio’s stijgen. Diervoedingsmerk Purina PetCare leverde de grootste bijdrage aan de organische groei. De inkomsten uit vleesvervangers, aangevoerd door Garden Gourmet, gingen met meer dan 10% omhoog, net als die van snoepgoed en water. In augustus verscheen een veganistische versie van de KitKat, waarbij de chocolade gemaakt is met rijst in plaats van melk. Bij het kunnen leveren van San Pellegrino-water had Nestlé wel last van verstoringen in de toeleveringsketen. Ook de duurdere koffie van Nescafé, Starbucks en Nespresso leverde meer op. Wat betreft zuivel groeide de omzet rond de 5%. Vooral de koffiecreamers en thuisbakproducten deden het goed. De verkoop van babyvoeding groeide met dubbele cijfers wereldwijd. Overnames zorgde voor een omzetgroei van 1,2%. Zo nam Nestlé in februari dit jaar een aantal merken over van Orgain. Het voedingsmiddelenbedrijf noemt ook nog de overname van een deel van de activiteiten van vitamine- en supplementenmaker The Bountiful Company in 2021.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen