Foto: Roel Dijkstra
In dit artikel
De prijzen van A-merken in supermarkten zijn in een jaar tijd met 10% gestegen. In de laatste 4 maanden ging het om een stijging van 6% en het einde is nog niet in zicht, zo meldt de Consumentenbond in de Consumentengids.
Groente en fruit
Groente en fruit zijn het afgelopen jaar 12% duurder geworden. De laatste 4 maanden ging het om een stijging van 6%. Koplopers waren afgelopen jaar komkommers (+34%), courgettes (+32%) en peren (+29%). Opvallend is dat de prijs van appels juist is gedaald.Huismerken
Huismerken stegen relatief minder hard in prijs dan A-merken. Het afgelopen jaar was dat 7%, en de afgelopen 4 maanden 5%. Maar ook hier waren flinke uitschieters. Zo verhoogde Jumbo de prijs van margarine om in te bakken het afgelopen jaar met 47%. Spinazie à la crème van Dirk ging 46% omhoog in prijs.Verschuiving ziet in consumentenbesteding
Ondertussen kiezen steeds meer consumenten in Nederland voor huismerkproducten, zo signaleerde recent nog marktonderzoekbureau GfK. Ook in het buitenland is deze trend bij de grote supermarktbedrijven zichtbaar. Amerikaanse media melden dat Walmart als gevolg van de inflatie een verschuiving ziet in consumentenbesteding van A-merk naar private label in productcategorieën als kant-en-klaarmaaltijden, vleeswaren en zuivel. Duitse media melden dat de topman van Edeka, Markus Mosa, fabrikanten van A-merken waarschuwt voor te grote prijsverhogingen. Als klanten A-merken niet meer kunnen betalen, moet de retail meer inzetten op de verkoop van eigenmerkproducten. Maar uiteindelijk heeft volgens hem niemand in de keten er baat bij als A-merken uit het assortiment verdwijnen.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij