Skip to content

Proeven van ouderwets en nieuw eten op AH Beter Eten Festival

Updated on:
Reportage
Retail
Bij binnenkomst van het AH Beter Eten Festival meteen de agf-afdeling, net zoals bij elke AH-winkel. - Foto's: Ton van der Scheer premium

Bij binnenkomst van het AH Beter Eten Festival meteen de agf-afdeling, net zoals bij elke AH-winkel. - Foto's: Ton van der Scheer

Het eerste AH Beter Eten Festival trok dit weekend massa’s mensen, verzot op gezond en lekker.

“Misschien moeten we een nieuwe kerk stichten en dan zit daar de paus.” Trendwatcher Adjiedj Bakas wijst op versdirecteur Constantijn Ninck Blok van Albert Heijn, mede-panellid op een van de talkshows op het drukbezochte AH Beter Eten Festival.

De kerk van gezond en verantwoord

Gezond eten als een nieuwe religie. Met Bakas in huis kun je opmerkelijke oneliners verwachten. De 100 vastendagen per jaar, die de katholieke kerk vroeger oplegde en de gelovigen die dat braaf opvolgden om in de hemel te komen, vergeleek Bakas met een moderne eettrend als intermittent fasting.

Haarlemmermeer Expo (de kas met lichtdoorlatende zonnepanelen die 20 jaar later een nog steeds heel duurzaam ogend overblijfsel is van twee Floriades geleden) zou je met enige fantasie wel als de kerk van het gezond en verantwoord eten kunnen omschrijven. De duizenden bezoekers stonden meteen bij de ingang al in de rij voor de enorme groente- en fruitafdeling, met ontbijtsmoothies, aspergesoep voor de lunch, minikomkommers tussendoor en een quinoagroentehap als avondmaal.

Lees verder onder de foto‘s

{{foto,2}}

Even verder stond een rij voor de weegschalen waar je behalve je gewicht ook allerlei andere gezondheidsmetingen kon doen en zo je echte leeftijd kon berekenen. Dat was vlak voorbij de stand van ziektekostenverzekeraar VGZ, die mensen aanspoort om te eten zoals ze doen in de zogeheten Blue Zones. “Niet te veel vlees, veel plantaardig, je niet meer dan 80% vol eten”, vat vitaliteitscoach Mojra Peerenboom samen hoe ze dat op bijvoorbeeld Sardinië en Okinawa en in Caifornië bij de zevendedagsadventisten doen – en hoe ze daar gemiddeld heel gezond heel oud mee worden.

Gezonde, fitte en zinvolle BN’ers

De hang naar gezonder en misschien door je duurzamer te gedragen ook meteen een beetje zingeving (ook een kenmerk van die Blue Zones ), dat was wel de sfeer die AH wist te creëren. Breinprofessor Eric Scherder, fitman Mark Tuitert en rapper Typhoon die zich niet schaamt voor een portie spiritualiteit en religie in zijn teksten; de prominenten waren niet zomaar gekozen.

{{foto,3}}

Maar ‘Mmmm’ en ‘Lékker!’ moeten wel de meest gebezigde woorden zijn geweest. Want wie wilde kon ver over de 100 miniproeverijtjes naar binnen werken. De een al gezonder dan de ander en de een al vegetarischer en plantaardiger dan de ander.

Een jaar of wat terug kreeg AH de wind van voren toen in de Kersteditie van Allerhande iets te veel vegan en vegetarische recepten stonden. Terwijl toen het vlees op de pagina’s nog gewoon veruit dominant was. Dat was dit weekend op het Beter Eten Festival wel anders. Wie echte kip of echte worst wilde zien, ruiken en proeven, die moest goed zoeken.

Niks te proeven, dan niet druk

In de koelvitrines van Streeckgenoten lag nog het nodige vlees. Maar omdat je er niks van kon proeven was dat een van de wat minder drukke stands. En dan was er zo ongeveer op drie kwart van de looproute de stand van de boeren van AH. Met blokjes Zaanlander kaas én – jawel – hamrolletjes. Dat voelde bijna een stap terug in de tijd, zo vlak ná het bijna niet door te komen zo drukke gangpad met alle vega en vegan aanbieders zoals Vivera, Valess, Garden Gourmet en de Vegetarische Slager.

{{foto,4}}

Varkenshouder Ruud van Dijck uit Oirlo (Limburg) stond er met zijn dienblad vol hamhapjes de al bijna – maar nog niet helemaal – volgesnackte festivalgangers op te wachten. Bijna ontwapenend in zijn witte polo-shirt met op zijn rug de tekst BOER RUUD. Toch net wat anders dan al die marketingmedewerkers van al die andere voedselleveranciers, die het maatschappelijk tij mee hebben. Dappere boeren die hun zaterdag opofferen om de consument hun verhaal en hun product te presenteren.

{{foto,5}}

Dan alweer een enorme eettent met uitsluitend plantaardige liflafjes van het AH-huismerk. En de hightech teelten van kruidenbedrijf De Kruidenaer en van indoor farm Future Crops. Stiekem toch ook nog even een bakje chips halen bij de stand van Lays. En helemaal bij de uitgang allemaal nog een appel van AH’s exclusieve merk Sprank.

{{foto,6}}

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen