Skip to content

ProVeg: vlees- en zuivelvervangers steeds meer verkocht in foodservice

De verkoop van vleesvervangers steeg in de periode van 2021 tot 2023 met 111%. Ook het volume van zuivelvervangers steeg in diezelfde periode met 82%.

ProVeg vleesvervangers

De opmars van havercappuccino’s en andere melkalternatieven draagt bij aan de sterke positie van zuivelalternatieven. - Foto: Canva

De afgelopen twee jaar zijn de verkopen van vleesvervangers aan de foodservice verdubbeld. Dat blijkt uit een analyse van cijfers van Foodstep door ProVeg.

De verkoop van vleesvervangers steeg in de periode van 2021 tot 2023 met 111%. Ook het volume van zuivelvervangers steeg in diezelfde periode met 82%. Vooral catering draagt bij aan de groei van alternatieven. Dat komt volgens Martine van Haperen, expert bij Proveg, doordat cateraars kiezen voor producten die één-op-één vervangbaar zijn door een dierlijk alternatief. “Steeds meer cateraars bieden alleen nog plantaardige room, mayonaise of bitterballen aan. Dat is al snel gemakkelijker en milieuvriendelijker dan om apart dierlijke en plantaardige opties aan te bieden, zeker omdat de consument nauwelijks verschil proeft.”

Inkoopvolume van vleesvervangers op basis van cijfers van Foodstep, geanalyseerd door ProVeg. Foto: ProVeg Nederland.

Havercappuccino’s

Vleesvervangers zijn nog wel beduidend minder populair dan zuivelvervangers. Dat verklaart ProVeg door het vervangen van boter en kookroom door een plantaardig alternatief. Ook de opmars van havercappuccino’s en andere melkalternatieven draagt bij aan de sterke positie van zuivelalternatieven.

ProVeg stelt ook vast dat er minder zuivel wordt verkocht in de foodservice. De categorie lijkt zich niet hersteld te hebben na corona. In 2023 zit het volume van zuivel op driekwart van het niveau van voor de lockdown.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur