Skip to content

Questionmark lanceert meldpunt voor misleidende duurzaamheidsclaims op voeding

Stichting Questionmark lanceert een meldpunt voor misleidende duurzaamheidsclaims op voeding.

meldpunt duurzaamheidsclaims Questionmark

Wanneer consumenten vermoeden dat producenten een foutieve duurzaamheidsclaim doen, kunnen zij dat aangeven bij het meldpunt. - Foto: Canva/97

Stichting Questionmark heeft een meldpunt gelanceerd voor duurzaamheidsclaims op voedingsmiddelen. De organisatie wil onderzoek doen naar vermeende foutieve claims en zo juiste informatie waarborgen.

De stichting heeft een meldpunt ingericht voor duurzaamheidsclaims op voedsel. Wanneer consumenten vermoeden dat producenten een foutieve claim doen, kunnen zij dat aangeven. Het doel is het in kaart brengen van de claims van voedingsbedrijven en er onderzoek naar te doen. Ook geeft de stichting aan als het nodig is een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Questionmark werkt hiervoor samen met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De stichting verwacht in 2024 een rapport naar buiten te brengen over de claims.

In principe kunnen particulieren een klacht indienen bij RCC. Omdat dit echter een complex traject is, gebeurt dat niet vaak. De meeste klachten worden ingediend door organisaties, NGO’s of bedrijven. In 2022 waren 95 van de 686 klachten die zij ingediend bij RCC gerelateerd aan voeding en dranken.

Foodwatch richt zich op misleiding en gezondheid

Foodwatch heeft een soortgelijk meldpunt. De consumentenrechtenorganisatie focust meer op misleiding en gezondheid. De organisatie rijkt ieder jaar het Gouden Windei uit aan de fabrikant die consumenten misleidt.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur