Skip to content

Rabo: aanpassing menu leidt tot CO2-reductie foodservice

Het voeren van een plantaardigere menukaart grote impact kan hebben op de CO2-uitstoot van foodservicebedrijven.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Grote foodservicespelers zoals McDonalds, Starbucks en Sodexo kunnen hun doelstellingen voor CO2-reductie behalen door onder andere hun menukaart aan te passen en duurzamere ingrediënten te gebruiken. Dat concluderen analisten van RaboResearch.

De analisten van RaboResearch stellen vast dat het voeren van een plantaardigere menukaart grote impact kan hebben op de CO2-uitstoot van foodservicebedrijven. Het gebruik van lagere-emissie ingrediënten is volgens Rabobank een van de meest effectieve manieren voor reductie. Dat is op dit moment het makkelijkst te behalen door meer vegetarische en vegan opties aan te bieden op het menu. Hoe groot de reductie zou kunnen zijn, is lastig te zeggen, volgens analist Marjolein Hanssen. “Uitbreiding van het vega en vegan menu betekent natuurlijk niet dat consumenten dat gaan bestellen. Het aandeel van plantaardige opties blijft vaak erg beperkt.” Daarnaast is ook de vaak geldende premiumtoeslag op plantaardige opties een drempel door de consument. Koffieketen Starbucks kondigde dit jaar geen extra toeslag te heffen op zuivelalternatieven, zoals haver- of sojadrink. De analisten stellen dat de impact van deze menuaanpassing zal afhangen van het bestaande klantenbestand.

Samenwerking foodservicebedrijven

Daarnaast moeten foodservicebedrijven verder kijken dan alleen hun eigen directe uitstoot, maar ook naar die van hun producenten en leveranciers. Het ondersteunen van leveranciers in de transitie naar duurzame productie helpt volgens Rabobank. McDonalds investeert in duurzame landbouw- en rundvleesprogramma’s om zo de ingrediënten duurzamer te krijgen. De langdurige samenwerking met de leveranciers en producenten over duurzame productie, levert aan het einde van de keten een enorme hoeveelheid besparing op. Ingrediënten afkomstig van regeneratieve boerderijen leiden tot serieuze vermindering, zonder het menu drastisch om te gooien. Als aanbeveling geven de analisten om producenten en leveranciers ook mee te nemen in de besluitvorming over broeikasuitstoot. “Leveranciers moeten onderdeel zijn van de oplossing, of dat nu met alternatieve producten met minder uitstoot of samenwerken en elkaar motiveren om verandering te bewerkstelligen in de keten.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur