Foto: Cor Salverius
In dit artikel
De prijzen voor voedingsmiddelen zijn al hard gestegen, met grote verschillen per categorie. Het einde van de prijsstijgingen is echter nog niet in zicht. Consumenten spelen daar op in en dat leidt nu al tot een verschuiving van de vraag.
Dat schrijft Rabobank in het kwartaalbericht over ontwikkelingen in de foodsector. Rabobank verwijst onder meer naar de inflatiecijfers van het CBS, in april lagen de prijzen voor voedsel gemiddeld 7,2% hoger dan in april 2021. Volgens de inflatiemonitor van de bank staan de hogere consumentenprijzen nog niet in verhouding tot de gestegen kosten waar zowel de voedingsproducenten als de supermarkten mee te maken hebben.
De gasprijs is ten opzichte van april 2021 nu 4vier keer hoger, de graanprijs is 60% gestegen en prijzen voor oliezaden zijn verviervoudigd. Tal van prijzen lopen nog steeds op. Tegelijkertijd wordt ook veevoer, kunstmest, verpakkingen, transport en personeel duurder. De foodsector heeft dan ook met een ongekende kostenstijging te maken.
Boter en gehakt
Binnen de verschillende voedselcategorieën zijn er grote verschillen blijkt uit prijzen die zijn bijgehouden voor producten in een aantal full-service supermarkten. Boter en margarine en gehakt waren eind april 2022 ruim 18% duurder ten opzichte van een jaar eerder. In de top 5 van stijgers staan vervolgens vruchtenconserven, pasta en varkensvlees met stijgingen van 15% en meer. Sterke drank en aperitieven stegen het minst hard in prijs. De prijs van vleesvervangers steeg in een jaar tijd met gemiddeld 1,6%.
Sentiment gedraaid
In de eerste twee maanden van dit jaar probeerden supermarkten de prijsverhogingen richting consument nog te vertragen, vaak ten kosten van de marge van leveranciers, stellen de onderzoekers vast. Het sentiment in de onderhandelingen lijkt inmiddels wat gedraaid. Retailers die prijsverhogingen niet accepteren, riskeren dat ze bepaalde producten niet geleverd krijgen. Dat zorgt er alles bij elkaar voor dat de prijsinflatie voor consumenten snel verder oploopt. Dat onderhandelingen stroef verlopen bleek afgelopen week nog met gedeeltelijk lege melkschappen in Jumbo winkels.
Verschuiving van aankopen
Alle prijsstijgingen leiden ertoe dat consumenten bewust inspelen op de hogere kosten. Niet alleen door het lager zetten van de CV of iets langzamer te rijden. In supermarkten signaleert Rabobank dat consumenten meer aanbiedingen en huismerken kopen. Dat blijkt ook uit de ontwikkelingen bij marktaandelen. Discounters zoals Lidl en Aldi lijken voor het eerst in jaren marktaandeel te winnen ten opzichte van full-service supermarkten.
De combinatie van hogere prijzen en een laag consumentenvertrouwen is ook geen goed nieuws voor restaurants en speciaalzaken volgens de analyse. De horeca profiteert nu nog volop van de euforie over het einde aan de lockdowns. Dat sentiment kan mogelijk omslaan, zeker in de tweede helft van 2022.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst