Consumenten zullen minder uit eten gaan omdat ze minder te besteden hebben. - Foto: Canva/highmagazin
In dit artikel
Restaurants, cafés en catering gaan na een topzomer een moeilijke winter tegemoet. Consumenten zullen vanwege de hoge inflatie minder uitgeven aan foodservice. Ook is consumentengedrag moeilijk te voorspellen.
Foodservice herstelt niet in 2023
De verwachting is ook dat in 2023 de bezoeken en de uitgaves in de foodservice niet zullen herstellen. In Europa zal dit vooral te zien zijn in een afname van bezoeken aan restaurants, cafés, bar. De uitgave per bezoek zullen wel stabiel blijven. Zelfs zonder de hoge inflatie bereikte de foodservice nog niet het aantal bezoeken van 2019. Dit wijst volgens de analisten op een structurele verandering in het consumentengedrag.Zuinige consument
Het consumentengedrag is de afgelopen jaren al sterk veranderd door coronalockdowns. Mensen bestellen meer eten. Hoewel dit niet meer het niveau heeft van 2020-2021, zullen consumenten wel flink meer eten bestellen in vergelijking met 2019. Het consumentengedrag is door al die veranderingen echter moeilijk te voorspellen. Blijven thuiswerkers lokale ondernemingen ondersteunen? Gaan jongeren nog wel op dezelfde manier uit als voorgaande generaties? De analisten stellen dat dit allemaal moeilijke vragen zijn waar nog geen voorspellingen over gedaan kunnen worden. Wat volgens hen wel als een huis boven water staat: consumenten zullen zuiniger zijn en meer waarde hechten aan geld. Dit zal resulteren in andere verwachtingen van belevingen in de foodservice.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij