Foto: Canva
In dit artikel
De verkoop van vleesvervangers daalde met 15% in de Verenigde Staten in de eerste negen maanden van 2023. Dat blijkt uit een nieuw rapport van RaboResearch.
Het verkoopvolume van vleesvervangers blijft krimpen. De krimp is eind 2022 ingezet en daarna versterkt door de hoge inflatie. De inflatie raakt de vleesvervangers ook harder dan vlees. Het ligt niet alleen aan de inflatie, maar ook aan de tegenvallende prestaties op het gebied van smaak en textuur. De verkoop van vlees daalde met 4% in dezelfde periode. Eerder gaven de analisten van RaboResearch al aan dat er meer ingezet moet worden op gezonde en lekkere vleesvervangers om de categorie weer te laten gooien.
Lees ook: Rabo: nieuwe generatie vleesvervangers gericht op consument
Een lichtpunt is de foodservice die steeds meer plantaardige opties opnemen in het menu.
Investeringen blijven
Ook de investeringen in plantaardige eiwitten nemen wereldwijd af. De interesse van investeerders is afgenomen door de tegenvallende prestaties. Hoewel de investeringen hard afnemen, valt dit in perspectief wel mee omdat er veel werd geïnvesteerd in de categorie, stelt de bank. Ze voorspellen dat in 2024 bedrijven in alternatieve eiwitten investeringen zullen ontvangen, maar dat dit niet zal toenemen.
Productie vlees gaat toenemen
De productie van dierlijke eiwitten nam in 2023 af, maar de analisten verwachten dat de productie wereldwijd weer toe zal nemen. Al zij het in een lager tempo. De productie nam af doordat de marges al meer dan een jaar krap zijn.