‘Thuis uit eten’ gaan met gerechten uit restaurants op alle niveaus heeft een enorme vlucht genomen en lijkt een blijvend fenomeen. Foto: Canva
In dit artikel
De horeca en foodservice kunnen nog veel meer profiteren van digitale technieken, zoals bestelapps, die gedurende corona een hoge vlucht hebben genomen.
Meer digitale flexibiliteit is dan wel gewenst, concluderen analisten van Rabobank in een rapport over invoering van nieuwe technieken in de horeca en foodservice. De sector is versneld gedigitaliseerd in de afgelopen twee jaar, concludeert RaboResearch in het rapport âWhatâs on the Menu 1Q 2022â.
Bestelapp en -robot
Thuisbezorgen en afhalen hebben een hoge vlucht genomen door corona en de lockdowns. Om dat allemaal in goede banen te leiden, zijn technologische oplossingen ingevoerd op het gebied van bestellen, betalen, bediening en mogelijk zelfs in de keuken om contactmomenten te verminderen en âsocial distancingâ te garanderen.
Ook al lijkt een meer normale situatie weer in zicht, er zijn nog steeds genoeg uitdagingen voor de horeca. Zoals dreiging van beperkende maatregelen, het personeelsgebrek en de kosteninflatie van lonen, energie en andere kosten. Zo zijn er inmiddels al restaurants met een bestel- of bedienrobot, zoals Van der Valk in Houten en Dadawan in Tilburg.
Digitalisering wordt een vast onderdeel van het strategische plaatje
Ook de komende jaren wordt een beroep gedaan op de flexibiliteit van horeca-ondernemers. âDigitalisering wordt een vast onderdeel van het strategische plaatjeâ, aldus Sebastiaan Schreijen, specialist Consumer Foods bij RaboResearch. Hij noemt twee belangrijke aspecten die internationaal veel aandacht krijgen: systeemintegratie en eigen apps.
Samenhang en eigen apps
Systeemintegratie staat voor meer samenhang in alle techniek en systemen die in de afgelopen jaren zijn aangeschaft en ingevoerd. Dat gebeurde vaak onder tijdsdruk tijdens lockdowns waarbij de werkwijze in restaurants en fastfoodketens flink veranderde. Nu is het tijd om alles goed op elkaar af te stemmen.
âThuis uit etenâ gaan met gerechten uit restaurants op alle niveaus heeft een enorme vlucht genomen en lijkt een blijvend fenomeen. Bestellen en bezorgen werden in eerste instantie vaak uitbesteed, in Nederland via Thuisbezorgd en UberEats bijvoorbeeld, maar daar komen steeds meer bedrijven van terug. In ieder geval de grote ketens zijn bezig om hun eigen bestelapps versneld uit te rollen, zoals McDonaldâs en andere ketens in de Verenigde Staten. Ze willen zelf greep houden op alle gegevens en voorkeuren van hun klanten. Dat gebeurt ook in Nederland, volgens Rabobank.
Een eigen app is niet direct een haalbare kaart voor alle horeca-ondernemers geeft Schrijen aan. âKritisch nadenken over de winstgevendheid van bezorgorders, klantloyaliteit en toegang tot relevante data over bezorgklanten kan natuurlijk nooit kwaad.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst