Skip to content

RaboResearch: supermarkt verantwoordelijk voor uitstoot hele keten

Supermarkten committeren zich vaker aan broeikasgasreductiedoelen.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Het distributiecentrum van een supermarktketen. Foto: Albert Heijn/Yasmin Hargreaves premium

Het distributiecentrum van een supermarktketen. Foto: Albert Heijn/Yasmin Hargreaves

Supermarkten committeren zich vaker aan broeikasgasreductiedoelen. Dit zorgt er volgens RaboResearch voor dat zij ook meer aandacht moeten hebben voor uitstoot in de gehele keten.

Steeds meer supermarkten committeren zich aan doelstellingen om duurzamer te worden, zoals Greenhouse Gas Protecol (GHG) en Science Based Target initative (SBTi). De uitstoot van de supermarktketens is volgens RaboSearch te verwaarlozen, bij de leveranciers is de echte winst te behalen. Meer dan 95% van de uitstoot komt vanuit de keten. Marjolein Hanssen, Consumer Foods Analyst bij Rabobank: “Bij het communiceren van de duurzaamheidsdoelstellingen nemen de supermarkten in essentie de verantwoordelijkheid voor de gehele keten, inclusief de GHG-uitstoot die vrijkomt bij het produceren van eten en drinken dat zij verkopen.” Volgens Hanssen is het belangrijk dat ook leveranciers het belang van verduurzaming gaan inzien, daarbij kunnen de supermarkten helpen. “Niet iedere leverancier zal dit als prioriteit zien, maar als een dure investering. Het is aan de supermarkten om daar aandacht aan te geven.”

Samen projecten starten

Volgens Rabobank wordt de kans dat supermarkten voeding verkopen aan personen die niet geven om broeikasreductie steeds minder. De onderzoekers geven een paar mogelijke manieren om leveranciers ook bewust te laten worden van hun uitstoot. De eerste hiervan is het gesprek aangaan met hen. Supermarkten kunnen eisen gaan stellen, maar dat werkt volgens de onderzoekers averechts. Door samen projecten te starten en samen te investeren in het verduurzamen van de toeleveringsketen, zullen de doelstellingen eerder bereikt worden. Daarnaast stelt RaboResearch voor dat supermarkten hun leveranciers stimuleren om zelf ook SBTi-doelstellingen vast te leggen.

Sojaketen

Supermarkten, zoals Ahold Delhaize, Lidl, Aldi, Tesco, Carrefour, Target en Walmart, hebben toegezegd dat zij hun eigen broeikasgasuitstoot via winkels en eigen transporten zullen verminderen, maar ook dat de uitstoot in de gehele productieketen wordt gereduceerd. Brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maakte al doelstellingen bekend om de sojaketen in supermarkten duurzamer te maken.

Doelstellingen

GHG is het protocol waarin bedrijven en overheden hun eigen uitstoot kunnen meten aan vastgestelde doelstellingen en daarover rapporteren. SBTi is een inspanning om de opwarming van de aarde onder 2 graden te houden. Zij geven wetenschappelijke kaders die nodig zijn voor een koolstofarme economie.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur