Consumenten moeten in supermarkten makkelijker een duurzamere keuze kunnen maken, vindt Feedback. - Foto: Canva
In dit artikel
Supermarkten moeten meer doen om CO2-uitstoot te beperken. Dat staat in een rapport van de organisatie Feedback, die zich inzet voor voedsel dat goed is voor mens en de aarde.
Minder vlees
De belangrijkste oproep van Feedback is aan supermarkten om ervoor te zorgen dat er minder dierlijke producten worden gegeten. De organisatie vindt dat verkoop van vlees en zuivel 50% moet afnemen. Uit onderzoek van Natuur & Milieu blijkt dat een deel van de Nederlanders vlees eet uit gewoonte. Een derde van de consumenten vindt dat supermarkten (mede) verantwoordelijk zijn om hen te helpen met minder vlees eten.Plantaardige alternatieven
Supermarkten verkopen ongeveer van de helft van al het vlees en zuivel in Nederland en hebben daarmee een machtige rol, zegt Feedback. Zij zouden meer plantaardige alternatieven in het schap moeten plaatsen, omdat dat veel milieuvriendelijker is. Dat stimuleert consumenten om een duurzame en plantaardige keuze te maken.CBL ziet al ommezwaai
Het CBL zegt dat supermarkten hierin al een grote ommezwaai hebben gemaakt. De verwachting is dat het plantaardige assortiment alleen maar blijft groeien. De branchevereniging geeft aan dat supermarkten samen in een project aan transparantie en het bevorderen van duurzame keuzes door de consument. Ook de komende jaren blijven het CBL en zijn leden hard werken aan de verduurzaming van de voedselketens, aldus een woordvoerder.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij