“JBS neemt de emissies in zijn toeleveringsketen niet mee in de klimaatplannen. Daarmee valt 97% van hun uitstoot niet onder de reductiedoelstellingen”, aldus een onderzoeker. Foto: ANP
De grote voedingsbedrijven stellen steeds vaker klimaatambities op, maar dit blijft vaak bij mooie woorden, zo valt te lezen in een onderzoeksrapport van klimaatdenktanks Carbon Market Watch en NewClimate. De organisaties onderzochten 24 bedrijven in verschillende sectoren waaronder zes food- en retailbedrijven.
Deze bedrijven kunnen een voorbeeld geven aan andere kleine bedrijvenJBS en Carrefour krijgen net als in de voorgaande editie het label âvery lowâ op hun integriteit in het rapport. Sabine Frank, directeur van Carbon Market Watch, legt uit waarom juist deze bedrijven zijn onderzocht. âDeze bedrijven hebben zichzelf neergezet als klimaatvoorlopers in hun sectoren. Daarnaast zijn zij de grootste qua omzet in hun gebied. Het is dan ook van belang dat deze voorlopers het goede voorbeeld geven. Toch blijkt ook nu weer dat deze bedrijven juist niet goed scoren. Deze bedrijven kunnen een voorbeeld geven aan andere kleine bedrijven.â Van de 24 bedrijven scoort slechts één bedrijf, Maersk, een voldoende.
Net-zero-ambities schieten te kort
Carbon Market Watch en NewClimate hekelen het gebruik van net-zero-ambities. 22 van de 24 onderzochte bedrijven hebben toezeggingen gedaan voor de periode tot aan het jaar 2030. Die toezeggingen verminderen hun gezamenlijke uitstoot echter slechts met 15%, stelt het onderzoeksrapport dat de naam 2023 Corporate Climate Responsibility Monitor draagt. De meeste bedrijven (waaronder de foodbedrijven) willen voor 2050 net-zero opereren, maar dit wordt in het huidige tempo niet gehaald, volgens de onderzoekers. âDe overgrote meerderheid van deze bedrijven doet gewoon niet wat het heeft beloofdâ, is de conclusie in het onderzoeksrapport. Daarnaast hebben twaalf bedrijven geen reductiedoelen en dertien bedrijven sluiten onderdelen van het bedrijf buiten in hun klimaatdoelstellingen. Onderzoeker Thomas Day geeft als voorbeeld: âJBS neemt de emissies in zijn toeleveringsketen niet mee in de klimaatplannen. Daarmee valt 97% van hun uitstoot niet onder de reductiedoelstellingen.âGebruik van claim klimaatneutraal
Ahold Delhaize wordt bekritiseerd vanwege het gebruik van âklimaatneutraalâ op bepaalde voedingsproducten, waaronder zuivel, koffie en bananen. Albert Heijn stelt dat alle uitstoot gerelateerd aan zuivelproductie wordt gecompenseerd door koolstofopslag in grasland. Carbon Market Watch en NewClimate stellen dat het misleidend is om deze producten âklimaatneutraalâ te noemen, omdat er geen garantie is dat de koolstof opgeslagen blijft en er maar een beperkte hoeveelheid opslagruimte is. Daarnaast hebben de onderzoekers geen bewijs gevonden om de klimaatneutraal-claim op bananen en koffie te onderbouwen.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst