Skip to content

RCC: verpakking Kalverliefde niet duidelijk

De verpakking van Kalverliefde geeft onduidelijke voedselinformatie en is in strijd met Europese wetgeving en de Nederlandse Reclame Code. Dat meldt de Reclame Code Commissie (RCC). Het advies is om de verpakking aan te passen.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Paul de Graaff premium

Foto: Paul de Graaff

De verpakking van Kalverliefde geeft onduidelijke voedselinformatie en is in strijd met Europese wetgeving en de Nederlandse Reclame Code. Dat meldt de Reclame Code Commissie (RCC). Het advies is om de verpakking aan te passen.

De RCC deed uitspraak na een klacht van Stichting Bite Back. De dierenrechtenorganisatie beklaagde zich onder meer over uitspraken op melkpakken die suggereren dat kalveren hun hele periode als kalf bij de moederkoe mogen blijven. In de praktijk gaan de stierkalfjes op de betrokken bedrijven na 35 dagen naar de kalverhouderij. Vaarskalfjes lopen ongeveer 3 maanden bij de moeder. Op de website is deze info wel te vinden, maar klager geeft aan dat de consument deze informatie niet direct bij de hand heeft bij het lezen van de verpakking.

Essentiële informatie mist

De RCC geeft aan dat consumenten uit de uitspraken op de verpakking kunnen opmaken dat kalfjes, waarop het product Kalverliefde betrekking heeft, langer bij de koe blijven dan gebruikelijk, maar dat niet duidelijk is dat deze periode maximaal 3 maanden is en daarmee aanzienlijk korter dan de periode dat kalf en koe in de natuur bij elkaar blijven. Naar oordeel van de RCC gaat het hier om essentiële informatie, te meer omdat in de uiting uitdrukkelijk wordt gewezen op de voordelen van het na de geboorte bij de moeder blijven.

Klacht over teksten ongegrond

Bite Back maakte ook bezwaar tegen teksten van Kalverliefde over ‘blije en gelukkige kalfjes’. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument deze uitspraken niet letterlijk nemen en beschouwen als een visie van de adverteerder. De RCC acht deze klacht dan ook ongegrond.

3 maanden op verpakking

Tijdens de zitting heeft de adverteerder aangevoerd dat genoemde periode van 3 maanden niet op de verpakking is vermeld, omdat bij het maken van de verpakkingen nog niet duidelijk was of de kalfjes 3 of 4 maanden bij de koe zouden blijven. Verder heeft de adverteerder aangegeven ervoor open te staan de periode van 3 maanden op de verpakking te vermelden of om een duidelijkere verwijzing naar de website op te nemen.

Prijs voor Kalverliefde

Kalverliefde ontving eerder deze maand nog een prijs, een Deltaplan Veehouderij Award, van de Dierenbescherming. Dit omdat het houden van kalveren bij de koe volgens de Dierenbescherming veel voordelen heeft voor het dierenwelzijn van koe en kalf. De Dierenbescherming noemde de communicatie over het merk sterk en positief ingestoken.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen