Foto: Paul de Graaff
In dit artikel
De verpakking van Kalverliefde geeft onduidelijke voedselinformatie en is in strijd met Europese wetgeving en de Nederlandse Reclame Code. Dat meldt de Reclame Code Commissie (RCC). Het advies is om de verpakking aan te passen.
Naar aanleiding van een klacht van Bite Back heeft de Reclame Code Commissie (RCC) geoordeeld dat de verpakking van Kalverliefde onduidelijke voedselinformatie bevat die in strijd is met EU-wetgeving en de Nederlandse Reclame Code. https://t.co/4n5atVG6Qt pic.twitter.com/GlKiCX2pPP
â Stichting Bite Back (@BiteBackNL) March 6, 2023
Essentiële informatie mist
De RCC geeft aan dat consumenten uit de uitspraken op de verpakking kunnen opmaken dat kalfjes, waarop het product Kalverliefde betrekking heeft, langer bij de koe blijven dan gebruikelijk, maar dat niet duidelijk is dat deze periode maximaal 3 maanden is en daarmee aanzienlijk korter dan de periode dat kalf en koe in de natuur bij elkaar blijven. Naar oordeel van de RCC gaat het hier om essentiële informatie, te meer omdat in de uiting uitdrukkelijk wordt gewezen op de voordelen van het na de geboorte bij de moeder blijven.Klacht over teksten ongegrond
Bite Back maakte ook bezwaar tegen teksten van Kalverliefde over âblije en gelukkige kalfjesâ. Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument deze uitspraken niet letterlijk nemen en beschouwen als een visie van de adverteerder. De RCC acht deze klacht dan ook ongegrond.3 maanden op verpakking
Tijdens de zitting heeft de adverteerder aangevoerd dat genoemde periode van 3 maanden niet op de verpakking is vermeld, omdat bij het maken van de verpakkingen nog niet duidelijk was of de kalfjes 3 of 4 maanden bij de koe zouden blijven. Verder heeft de adverteerder aangegeven ervoor open te staan de periode van 3 maanden op de verpakking te vermelden of om een duidelijkere verwijzing naar de website op te nemen.Prijs voor Kalverliefde
Kalverliefde ontving eerder deze maand nog een prijs, een Deltaplan Veehouderij Award, van de Dierenbescherming. Dit omdat het houden van kalveren bij de koe volgens de Dierenbescherming veel voordelen heeft voor het dierenwelzijn van koe en kalf. De Dierenbescherming noemde de communicatie over het merk sterk en positief ingestoken.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp