Skip to content

Reclame alleen met dierenwelzijn werkt niet

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: ANP - Foto: ANP

Foto: ANP

Als je diervriendelijker producten wilt verkopen, doe je er als producent goed aan het eigenbelang van de consument te benadrukken.

Consumenten vinden dierenwelzijn wel belangrijk, maar het persoonlijk belang, zoals prijs, gaat toch vaak voor. Dat zijn enkele bevindingen uit promotieonderzoek van Laura van Riemsdijk. Ze promoveerde op 2 december bij de vakgroep Marketing en Consumentengedrag van Wageningen UR, meldt Resource.

Persoonlijk belang inzetten

Van Riemsdijk onderzocht hoe het persoonlijke belang kan worden ingezet om consumenten te stimuleren diervriendelijker vlees te kopen en zo dierenwelzijn te verbeteren. Van Riemsdijk legde via een online-enquête aan 575 consumenten kipproducten voor, die ze op verschillende manieren aanprees. Met name productmarketing die inspeelt op emotie of op nieuwsgierigheid wordt hoog gewaardeerd, bleek uit de uitkomsten. Volgens Van Riemsdijk zou die nieuwsgierigheid meer gebruikt moeten worden. Bijvoorbeeld door feiten over dierenwelzijn op verpakkingen te zetten of een verbeterde smaak te koppelen aan de wijze waarop dieren gehouden worden.

Andere boodschap

“Marketingstrategieën puur gericht op het benadrukken van dierenwelzijn zijn voor de meerderheid van de consumenten niet effectief”, vertelt Van Riemsdijk in Resource. “De bestaande overheidscampagnes helpen daarbij niet. Die benadrukken vooral de negatieve aspecten van vlees. Resultaat is dan misschien wel minder vleesconsumptie, maar niet noodzakelijkerwijs de keuze voor meer diervriendelijker vlees.”

Eerlijke kans

Volgens Van Riemdijk is er nog veel winst mogelijk op het gebied van marketing. Bijvoorbeeld door minder te stunten met kiloknallers en meer verantwoordelijkheid te nemen. “Geef diervriendelijke producten een eerlijke kans: doe bijvoorbeeld eens een maand vleesvervangers of biologische vleesproducten in de aanbieding.”

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur