De gemiddelde consument kan de claim verkeerd opvatten, volgens de commissie. Foto: ANP/Erik van 't Woud
In dit artikel
De Reclame Code Comissie (RCC) beslist dat maaltijdbox Marley Spoon op een andere manier moet adverteren met ‘klimaatneutraal’ varkensvlees.
Marley Spoon adverteerde met de claim ‘climate neutral’ op de verpakking van varkensvlees in de maaltijdboxen. Op de verpakking stond de tekst: “Dit rauwe varkensvlees is klimaat neutraal gecertificeerd van voer tot het distributiecentrum in Nederland. Voor meer informatie scan de QR-code.” Wakker Dier hekelde de tekst op de verpakking en diende daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Die geeft Wakker Dier nu gelijk en stelt dat Marley Spoon niet meer mag adverteren op deze manier.
Claim klimaatneutraal onduidelijk
De gemiddelde consument kan de claim, ‘klimaatneutraal gecertificeerd’, volgens de commissie “gemakkelijk zo opvatten dat het varkensvlees zonder schade voor het klimaat (klimaatneutraal) is geproduceerd en om die reden is gecertificeerd”. Dit is niet het geval, want met de certificering wordt alleen aangeduid dat het product voldoet aan de eisen van Climate Neutral Certified.
Vallei Varken
Het varkensvlees is afkomstig van Vallei Varken, een concept van voerbedrijf Agrifirm. Het vlees van Vallei Varken is gecertificeerd door Climate Neutral Group, de auditor van Climate Neutral Certified. Wakker Dier zegt in de klacht zich niet te richten op de producent van het vlees, omdat Marley Spoon het product met de claim in de handel brengt en daarover naar consumenten communiceert. Marley Spoon is vooralsnog de enige afnemer van het ‘klimaatneutrale’ vlees.
Lees ook: Agrifirm en Vallei Varken introduceren klimaatneutraal varkensvlees