De met eiwit verrijkte producten van Carezzo, zoals maaltijden (vooraan), brood en toetjes. Foto: Petra Vos
In dit artikel
Innovatieve initiatieven om mensen gezondere keuzes te laten maken met gepersonaliseerde voeding timmeren flink aan de weg, maar op eigen houtje is het lastig om de consument echt goed te bedienen. Regie is dus nodig om die volgende stap te maken in de trend gepersonaliseerde voeding.
Wie echt iets wil betekenen, richt zich op die grote groep die nog niet weet hoe ze gezonder kunnen etenDat blijkt echt wel nodig, want ondernemers richten zich vooral op hun eigen product. Dat is niet zo gek als je in de ontwikkelingsfase zit, maar ze dreigen hun doel voorbij te schieten. Want de door VWS benoemde Nederlanders zijn alle inwoners van het land. De âhappy fewâ die al gezond leeft, hoef je hiermee niet te bereiken, die redden zich wel. Wie echt iets wil betekenen, richt zich op die grote groep die nog niet weet hoe ze gezonder kunnen eten. En bij voorkeur natuurlijk preventief, dus om ziekten te voorkomen.
Groente- en fruitmengels
Mooie presentaties kwamen dinsdag voorbij in Venlo. Van Raymond Nolet, directeur van MiFood, die weerstand verhogende groente- en fruitmengels maakt om welvaartsziekten te bestrijden. De dagelijks aanbevolen 500 gram groente en fruit wordt door velen immers niet gehaald. âMet deze producten maken we gezond eten makkelijker. Naast een soort smoothie hebben we nu ook repen met bioactieve stoffen.âVerrijkt met eiwit
En daarna van Fred Bergmans, directeur Carezzo Nutrion. Zijn bedrijf maakt met eiwit verrijkte voedingsmiddelen, zoals brood en toetjes. Een compleet dagmenu, zodat eiwitten op een hoog peil blijven zonder dat mensen meer voor hoeven te eten. Zo wordt ondervoeding tegen gegaan, wat vaak wordt gezien bij ouderen en zieken. âMet 10 gram extra eiwit per portie, de hele dag door bij elk eetmoment tot vlak voor het slapen, blijf je eiwit opbouwenâ, is Bergmans filosofie. âZo voorkom je bijvoorbeeld spierverlies.âPoepsample
De testkit om met een poepsample het microbioom te onderzoeken, van start-up InnerBuddies, was een onderwerp dat stof deed opwaaien. Zoân testkit à â¬Â 165 bestel je online en stuur je naar Brightlands in Venlo voor analyse en voedingsadvies. Maar wat zegt zoân momentopname en wat moet je er als consument op de lange termijn mee? Geldt ook voor de gepresenteerde verrijkte, gezonde voedingsmiddelen: hoe pas je die toe in een eetpatroon? Er zijn immers veel factoren van invloed op je gezondheid, hoe past dat allemaal in elkaar. Wat als je leefstijl verandert, bijvoorbeeld als je medicatie moet gebruiken. Waar koop je die nieuwe gezonde producten en zijn ze betaalbaar?Begeleiding nodig
Het lijkt erop dat deze trend om begeleiding vraagt. De kunst is dan om deze laagdrempelig te maken, zodat de groep bereikt wordt die hier echt baat bij heeft. Zoals de jeugd, mensen in achterstandswijken, mensen met een laag niveau of laag inkomen. Mensen omringd door een ongezonde leefomgeving. Hoe trek je die daaruit. Dat is de uitdaging waar de foodsector voor staat, want die oplossingen helpen VWS om haar missie te voltooien.Voeding en hersenen
Ook interessant in dat opzicht is het onderzoek van hersenwetenschapper Esther Aarts, werkzaam bij Radboud University Nijmegen. Zij wil achterhalen of een gezonde leefstijl een positief effect kan hebben op het functioneren van de hersenen, waardoor de gezonde keuze â grofweg het Mediterraan dieet â ook de makkelijke keuze wordt. Wetenschappelijke kennis over de relatie tussen voeding en hersenen kunnen goed dieetadvies teweegbrengen.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst