De bakkerijsector krijgt geld van de EU om brood te promoten. - Foto: Ronald Hissink
In dit artikel
De bakkerijsectoren in Nederland en België krijgen ruim ⬠3,5 miljoen subsidie van de Europese Unie (EU) voor de promotie van brood.
âBrood is geen dikmakerâ
Frank Janssen, manager van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), is opgetogen: âDe populariteit van brood neemt af, mede door onjuiste opvattingen zoals dat brood een dikmaker is of dat tarwe niet meer zo gezond is als vroeger. Terwijl brood en andere graanproducten juist gezond zijn. Voor de promotie van dergelijke agrofood-producten stelt de EU subsidie beschikbaar. Het doel van onze campagne is om Nederlanders hun liefde voor brood terug te geven, te laten zien dat brood gezond en lekker is en een product dat dicht bij huis geproduceerd wordt. Dat doen we door middel van radiospotjes, televisiespotjes en andere reclame-uitingen.âBroodcampagne door EU op 1 gezet
De Europese Commissie (EC) heeft voor de hele EU â¬Â 4,2 miljoen beschikbaar voor de promotie van alle soorten basisvoedingsmiddelen. Janssen: âIedere aanvraag krijgt een rapportcijfer. De EC stelt daarna een ranglijst op van alle aanvragen. De nummer 1 krijgt het geld dat wordt gevraagd. Pas daarna is geld beschikbaar voor de nummer 2. Onze broodcampagne is door de EC op nummer 1 gezet, waardoor wij onze promotieplannen voor 2022 en 2023 kunnen uitvoeren. Er was ingetekend voor totaal â¬Â 10,5 miljoen. We zijn dus aangenaam verrast door de toekenning.â De subsidie is een PPS-project, een publiek-private samenwerking van overheid en bedrijfsleven. Janssen: âDe bakkerijsectoren in Nederland en België financieren 20% van de plannen. Dat wordt door de EC aangevuld.â De promotiecampagne heet âBrood. Goed verhaal â met graan uit Europaâ. De campagne begint eind januari 2022 met âde Week van het broodâ. De subsidieaanvraag was ingediend door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) in Nederland en het Instituut Brood & Gezondheid in België, namens zeven Nederlandse en Belgische brancheorganisaties.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij