Skip to content

Russische prijsstunter met Oekraïense kip naar België

De Russische discounter Mere heeft zijn komst naar België aangekondigd.

Updated on:
Achtergrond
Retail
Mere-supermarkt in Leipzig. - Foto: ANP

Mere-supermarkt in Leipzig. - Foto: ANP

De Russische discounter Mere heeft zijn komst naar België aangekondigd en wil daar Aldi en Lidl het vuur aan de schenen leggen. Experts waarschuwen voor de gevaren van een prijzenoorlog die tot bij de boer gevoeld kan worden.

De Russische prijsvechter Mere heeft plannen om dit jaar nog tien vestigingen te openen in België. Dat heeft de keten in mei aangekondigd. Volgens een bestuurder van de keten in België, Jean-Claude De Gheest, wil de keten in september de eerste winkel openen in Opwijk.

Winkelketen Mere is onderdeel van de groep Torgservis en heeft een zetel in Siberië. Het is een van de grootste discountketens van Oost-Europa. In Rusland, Wit-Rusland en Kazachstan is de groep actief onder de merknaam ‘Svetofor’ en heeft volgens Russische bronnen 2.200 filialen. In 2017 breidde de Svetofor-groep zijn werkgebied uit naar Oost-Europa en opende winkels in Roemenië, Polen en Litouwen.

Vijf Duitse winkels

Sinds 2019 is de keten met de merknaam Mere ook aanwezig in Duitsland met vijf filialen. Tijdens de opening drie jaar geleden stond het publiek rijen dik om naar binnen te kunnen. De Russische keten wil in België de concurrentie aangaan met Lidl en Aldi en zegt 20% goedkoper te zijn dan de Duitse concurrenten. Deze lage prijs zou gerealiseerd worden met een sobere winkelinrichting, een beperkt assortiment tot 2.000 artikelen die uitgestald staan op houten pallets of in kartonnen dozen.

Lagere lonen in Oost-Europa

Daarnaast laat De Gheest weten ook op prijsgebied te kunnen stunten door gebruik te maken van levensmiddelen van Russische of Oost-Europese komaf. “Dat de prijzen tot 20% lager zijn dan in voornoemde warenhuizen is makkelijk te begrijpen. De lonen in het Oostblok liggen een heel stuk lager. De kip die we aanbieden, komt van een boer uit Oekraïne die zijn maisveld tot het laatste stukje grond benut.”

Door ook producten van Oost-Europese origine aan te bieden, druist Mere regelrecht in tegen de maatschappelijk trend van duurzaamheid die de laatste jaren aan populariteit wint en de groeiende behoefte aan producten van lokale origine. “Veel consumenten hebben helemaal geen boodschap aan duurzaamheid”, vertelt Stefan Van Rompaey van de gespecialiseerde retailwebsite RetailDetail. “Duurzaamheid is een luxe goed dat veel mensen zich niet kunnen veroorloven.”

In Frankrijk is in 2019 paal en perk gesteld aan de kortingsacties op groente en fruit

De expert ziet wel mogelijkheden voor een nieuwe prijsvechter op de Belgische markt. “Lidl en Aldi schuiven toch op naar het middensegment met het gevolg dat daarachter ruimte vrijkomt.”

Grootste supermarktdichtheid

Luc Ardies, algemeen directeur van BuurtSuper, de sectororganisatie van supermarkten, zet op zijn beurt vraagtekens bij de haalbaarheid en vooral de toegevoegde waarde van een nieuwe supermarktketen. “België heeft de grootste supermarktdichtheid in Europa en dan moeten daar nog meer supermarkten aan toegevoegd worden? Daarbij hebben al deze supermarktketens al goedkopere huismerken.”

Ardies vreest vooral de gevolgen van prijzenoorlog die met een lancering gepaard kan gaan. “Bij een introductie zie je vaak dat men met prijzen gaat stunten om zo marktaandeel te winnen. Het gevolg is dat andere supermarkten volgen en zo een race to the bottom ontstaat waar vooral kleine supermarktbedrijven de dupe van worden. Dat zijn vaak franchisenemers die in het beleid van de franchiser mee moeten gaan.

Lees verder onder foto

Kassa in een Aldi-winkel. Bij het afrekenen wil Mere het verschil gaan maken. Het bedrijf zegt 20% goedkoper te zijn dan Aldi en Lidl. - Foto: Reuters
Kassa in een Aldi-winkel. Bij het afrekenen wil Mere het verschil gaan maken. Het bedrijf zegt 20% goedkoper te zijn dan Aldi en Lidl. - Foto: Reuters

Prijzenslag ook voor boeren voelbaar

“Deze prijzenslag kan vervolgens in de hele keten voelbaar worden tot aan de boer aan toe. “Dit terwijl veel gepraat wordt over een betere prijs voor landbouwproducten. Boeren krijgen nu al te weinig betaald voor het werk dat zij leveren en de investeringen die zij erin steken”, vervolgt Ardies, die voorstander zegt te zijn van het Franse model. “Daar is in 2019 paal en perk gesteld aan de kortingsacties op groente en fruit. 1+1-gratisacties mogen niet langer toegepast worden op groente en fruit in Frankrijk.”

Van drie naar vijf Duitse filialen

Volgens Van Rompaey zal het zo’n vaart niet lopen. “Het zou uiteraard kunnen dat Aldi en Lidl zich opgejaagd voelen en verder met hun prijzen gaan stunten, waardoor een domino-effect kan optreden dat inderdaad tot op het niveau van de boer gevoeld kan worden. Maar ik zie dat nog niet meteen gebeuren. Mere heeft enkele jaren geleden ook met veel bombarie zijn komst aangekondigd in Duitsland, daar zijn tot op heden nog maar vijf filialen geopend.”

Plannen voor Frankrijk

Mere wil volgens Franse bronnen voor het eind van het jaar ook drie filialen openen in Frankrijk. Gedacht wordt aan locaties in het noordwesten in de buurt van Calais en in het verre zuidwesten bij Nice, maar daar is verder nog geen besluit over genomen. Mere wil ook daar de goedkoopste supermarkt zijn met prijzen die tot 20% lager liggen dan van Lidl of de Franse discounter Leader Price.

Medeauteur: Ruud Peijs

Snel delen