Pepsico is de grootste inkoper van zuivelproducten in Rusland. - Foto: ANP
De Covid-19-pandemie heeft de vraag naar een aantal soorten zuivel in Rusland onder druk gezet.
Dit stelt Alexander Kostikov, communicatie-directeur van PepsiCo Rusland in een online gesprek met Dairy Global.
Hoewel Kostikov verwijst naar Covid-19, stelt hij ook dat de productiekosten in Rusland steeds verder stijgen door de aanhoudende devaluaties van de roebel. Dit proces is al een aantal jaren gaande, en heeft dus andere oorzaken. De devaluaties zouden geen grote effecten op de aankoopkosten van melk in Rusland moeten hebben, ware het niet dat de kosten van verpakkingen en onderhoud van apparatuur (kostenposten van over de grens) ondertussen wel stijgen.
Eenvoudige zuivelproducten
PepsiCo is volgens Kostikov de grootste inkoper van melk in Rusland. Door de combinatie van stijgende kosten, afnemende marge en ook een onder druk staande koopkracht van de consument, worden de commercieel interessantere producten steeds minder verkocht. Consumenten kopen nu vooral de eenvoudigere zuivelproducten. Kostikov: “Onze consumptie van zulke producten per hoofd van de bevolking is veel lager dan in Oost-Europa en Turkije.”