Skip to content

Slechts 0,8% minder vleesverkoop in ‘Veganuary’

Updated on:
Nieuws
Retail
Foto: ANP

Foto: ANP

De Britse vleesvrije maand ‘Veganuary’ heeft geen ingrijpende gevolgen gehad voor de vleesverkopen.

Over de hele linie is er in volume slechts 0,8% minder vlees en kip minder verkocht dan in januari 2019. Dat meldt marktonderzoeker Kantar Worldpanel.

Directeur vleessector Nathan Ward: “We hebben veel verhalen gehoord over de impact van vleesvrij en de trend naar minder vlees in ons menu. We weten dat sommige mensen hun levensstijl veranderen en minder, of helemaal geen vlees meer willen eten. Maar een groot deel van de consumenten blijft gewoon vlees en kip kopen. Over de hele linie waren er juist meer koopbewegingen in deze categorie dan een jaar geleden. Het volume aan aankopen in het hele vlees- en vleeswarenvak blijft ook nagenoeg stabiel.”

Minder aanbiedingen bij varkensvlees

De aankopen van vers vlees en kip lagen wel ruim 1% lager, doordat er weliswaar vaker werd gekocht maar per koopactie minder in de kar of het mandje ging. Dat betreft dan vooral bacon, meldt Kantar Worldpanel. Vergeleken bij een jaar geleden kochten veel mensen minder bacon, terwijl er meer dan 150.000 helemaal geen bacon meer meenamen. De hogere winkelprijs, vooral door de inflatie aan de kant van de boeren, houdt de omzet in geld echter wel op peil.

Ward: “Vanwege de hogere prijzen vertoont varkensvlees ook de grootste daling. Veel mensen kopen dat aanzienlijk minder vaak dan voorheen, vooral de duurdere stukken. Bovendien zie je op dit moment veel minder aanbiedingen bij varkensvlees. Vergeleken met vorig jaar was er 20% van het aanbod minder in de reclame, dat is een sleutelfactor voor de gedaalde verkopen.”

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur