Foto: ANP
In dit artikel
Groothandelaar Sligro heeft afgelopen jaar meer verkocht dan in de periode voor de coronacrisis. De omzet lag in 2022 zo’n 1% hoger dan 2019. Maar dat was ook het gevolg van de hogere prijzen door de inflatie.
Volgens Sligro was het prijseffect 9,7%. De groothandel stelt zelf een deel van de prijsstijgingen voor zijn rekening te nemen, wat vermoedelijk ten koste gaat van de winstmarge. Maar dat maakt het bedrijf pas volgende maand bekend bij de volledige jaarcijfers.
Lockdowns
De omzet van Sligro bedroeg in 2022 een kleine € 2,5 miljard, bijna 31% meer dan het jaar ervoor. Dat geeft echter een vertekend beeld omdat er in 2021 meerdere lockdowns waren en in 2022 alleen één aan het begin van het jaar. De verkoop van tabak werd opnieuw minder belangrijk voor Sligro. Die maakte nog 7,9% van de omzet uit afgelopen jaar.
Sligro in België
De omzet van Sligro groeide in België, waar het bedrijf ongeveer tien keer zo klein is als in Nederland, aanzienlijk harder. In België groeide de omzet met ruim 46% tot € 245 miljoen, terwijl de toename in Nederland ruim 29% was tot € 2,2 miljard. De groei in België kan dit jaar verder versnellen, want deze week kwam de overname van de Belgische winkels van de failliete concurrent Metro rond.
Medeauteur: Carolien Kloosterman