Skip to content

Smaak moet terug op de kaart

Updated on:
Commentaar
Innovatie
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Het is niet zo moeilijk om de consument een nieuw product te verkopen. Marketeers kunnen gelikte campagnes opzetten.

Veel spannender is het of de consument het product nog een tweede keer koopt. En in weerwil van alle slogans over duurzaamheid, gezondheid, prijs of beleving gaat smaak hierin voorop. Simpel: je koopt geen eten dat niet lekker is!

Peter Klosse, eigenaar van de Academie voor Gastronomie, meent dat smaak serieuzer moet worden genomen. In zijn jargon gaat het om mondgevoel. Dat gaat verder dan de optelsom van zoet, zuur, zout en bitter. Hij onderscheidt drie richtingen: filmend, strak en drogend. Vrij vertaald: vol, zuur/zout/pittig en knisperig.

Smaak serieus nemen

Hij mist in debatten over gezonde en duurzame voeding dat eten ook lekker moet zijn. Door smaak serieus te nemen, kun je in zijn optiek meer consumentgericht naar voedseltransitie kijken. Daar zit wat in. Omgekeerd is misschien ook wel waar: in de hang om vleesvervangers naar vlees te laten smaken, vergeten we weleens dat het product uiteindelijk niet duurzaam (meer) is. Neem de sojaburger.

Hij hekelt ook het ‘gesleutel’ aan producten door eiwitten, vitaminen of vetten te verwijderen en/of toe te voegen. En er is niks mis met vlees. De supermarkten hebben een rol om goede producten aan te bieden: duurzaam, gezond en vers. Eventueel voorgesneden of voorgegaard. Aan de consument de tip: leer weer koken! Zo nodig met kooktips.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Jan Vullings

Hoofdredacteur