Albert Heijn nam eerder supermarktketen Deen over. Foto: Albert Heijn
En weer wordt het soberder op het speelveld van supermarkten.
En weer wordt het soberder op het speelveld van supermarkten. Keten Jan Linders gaat verder als Albert Heijn-franchiser. Het gros van de 63 Jan Linders-winkels krijgt het logo Albert Heijn. Een klein aantal winkels staat nog in de etalage. Ook het distributiecentrum in Noord-Limburg gaat over.
Lees ook: Supermarktketen Jan Linders wordt franchisenemer van AH
Jan Linders is vooral actief in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. Het familiebedrijf heeft een marktaandeel van ruim 1%, tegenover marktleider Albert Heijn bijna 36%. Jan Linders is ook onderdeel van de concurrerende inkooporganisatie Superunie. De keten treedt nu uit dit inkoopverband. Superunie vertegenwoordigt twaalf retailorganisaties, en dekt met 1.650 winkels een marktaandeel van bijna 30%. Albert Heijn is in Zuid-Nederland wat minder vertegenwoordigd, en ziet in de constructie een manier om daar uit te breiden.
De kleinere supermarktketens kunnen de benodigde stappen in digitalisering en service niet bijbenen
Albert Heijn nam eerder supermarktketen Deen over. Een andere kleinere keten Coop gaat op in Plus. Veel winkels hebben al een ander inrichting. De kleinere supermarktketens kunnen de benodigde stappen in digitalisering en service niet bijbenen. Volgens CEO Ferry Moolenschot van Jan Linders is op termijn een duurzaam gezonde bedrijfsvoering niet mogelijk. Jan Linders heeft bijvoorbeeld geen thuisbezorging. Het marktaandeel van de keten nam vorig jaar ook al af.
De versobering is in die zin jammer dat de marktmacht van enkele grote spelers verder toeneemt. Overigens moeten de ondernemersraden en de mededingingsautoriteit ACM nog instemmen met de plannen.