Skip to content

Spar en Picnic sluiten zich aan bij plantaardige doelstelling

Met de toevoeging van Spar en Picnic hebben nu elf supermarkten de doelstelling 60/40.

Updated on:
Nieuws
Retail
spar picnic plantaardig

Foto: ANP

Supermarkten Spar en Picnic hebben een verkoopdoelstelling voor plantaardige eiwitten opgesteld. Beide supermarkten willen dat 60% van de verkochte eiwitten plantaardig zijn in 2030.

Met de toevoeging van Spar en Picnic hebben nu elf supermarkten de doelstelling 60/40. De supermarkten geven hiermee aan dat ze meer doen om consumenten te overtuigen om voor plantaardige eiwitten te kiezen. Dit kan bijvoorbeeld door promoties, zichtbaarheid en vergroten van het assortiment.

Assortiment

Spar heeft een klein assortiment vleesvervangers met daarin A-merken Vivera, Vegetarische Slager , LikeMeat en Valess. De buurtsupermarkt heeft ook enkele eigen merk-producten. Het past ook bij het concept van Spar om niet veel keus te hebben. Picnic heeft daarin tegen wel een breed assortiment vlees- en zuivelvervangers met veel A-merken en ook een huismerklijn. Voor de online supermarkt is het makkelijker om een breed assortiment te dragen, omdat het in veel mindere mate te maken heeft met derving.

Kleine supermarkten nog geen doelstelling

Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin, Picnic, Plus en Spar hebben nu dezelfde doelstelling. Zij zijn goed voor 90% van het marktaandeel. Kleinere supermarkten zoals Vomar, Boni, Boon’s Markt, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama en Poiesz hebben nog geen doelsteling.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur