Skip to content

Start-up De Krekerij: ‘Interesse in insecten neemt toe’

Updated on:
Business
Achtergrond
Sander Peltenburg (r) richtte drie jaar geleden samen met George Brandenburg De Krekerij op. - Foto: Dennis Wisse/Roel Dijkstra Fotografie

Sander Peltenburg (r) richtte drie jaar geleden samen met George Brandenburg De Krekerij op. - Foto: Dennis Wisse/Roel Dijkstra Fotografie

Start-up De Krekerij maakt producten met insecten erin verwerkt. Het bedrijf kiest bewust voor verkoop via horeca, zodat consumenten het verhaal achter de producten horen en er vertrouwd mee raken.

Drie jaar geleden werd Sander Peltenburg nog vaak raar aangekeken wanneer hij vertelde dat hij burgers van krekels maakt. “Maar in de laatste jaren is er veel veranderd en is de interesse toegenomen”, aldus de medeoprichter van start-up De Krekerij.

Peltenburg begon in 2016 met zijn compagnon George Brandenburg met het maken van producten met insecten erin. “Ik hoorde tijdens een presentatie over de vele voordelen van insecten, maar dat de producten die ervan gemaakt werden vaak niet te eten waren. Daar wilden we wel iets mee doen. We kochten een zak met krekelmeel en zijn gaan experimenteren.”

Burgers van 30% insecten en 70% plantaardige ingrediënten

Peltenburg was al een tijdje bezig met duurzaam ondernemen, maar heeft geen achtergrond in de voedingswereld, net als zijn compagnon. “Dat was eigenlijk een voordeel. We zijn meteen naar allerlei mensen toegegaan om kennis te verzamelen om zo ons idee verder uit te bouwen.”

Na veel experimenteren en testen, ontwikkelden ze een burger die de markt op kan. Door hun producten onder andere op festivals te verkopen, peilden ze de reacties van consumenten. “Consumenten die er geld voor over hebben een krekelburger te kopen en die vervolgens niet uitspugen, zijn positieve signalen”.

Wanneer consumenten het in een restaurant op de kaart zien staan en het personeel vertelt er een verhaal bij, is de beleving heel anders

Steeds meer festivals en evenementen werden aan de agenda toegevoegd. Daarna volgden de cateraars en de horeca als afnemers. Inmiddels bestaat het assortiment uit burgers, saucijzenbroodjes en borrelballetjes en heeft de start-up vier medewerkers en regelmatig stagiairs in dienst. De producten bestaan voor 30% uit insecten en voor 70% uit voornamelijk plantaardige ingrediënten.

Hoewel de saucijzenbroodjes onlangs tijdelijk in winkels van Lidl lagen, kiest de Krekerij bewust voor afzet via foodservice-kanalen. Het verhaal rond het product is namelijk essentieel, volgens Peltenburg. “Wanneer consumenten een insectenproduct in de supermarkt zien liggen, zullen ze vooral denken ‘wat een gek product’. Wanneer ze het in een restaurant op de kaart zien staan en het bedienend personeel vertelt er een interessant verhaal bij, is de beleving ineens heel anders.”

Iedereen in 2030 minstens één keer per week aan insectenproduct

Nadat consumenten vertrouwd zijn geraakt met insectenproducten, ziet Peltenburg kansen om de krekelproducten ook via de retail te verkopen. In 2019 werden enkele tienduizenden burgers en balletjes verkocht. De ambities zijn groot: in 2030 moet iedereen minstens één keer in de week een product van insecten eten.

Lees verder onder het Instagram-bericht

Coronavirus flinke tegenvaller voor De Krekerij

Omdat De Krekerij zich richt op de foodservice, trok de sluiting van de horeca vanwege het coronavirus een zware wissel op het bedrijf. Voor de sluiting werden de producten van de start-up in 33 restaurants verkocht en 10 grote evenementen stonden voor dit jaar op de agenda. “In maart viel de omzet 95% terug. Dat was een flinke tegenvaller. Als start-up wil je denken in groei en niet in teruggang. We zijn alles gaan doen wat we konden en gingen ons heroriënteren.”

De Krekerij is via online retailkanalen, vooral in korte ketens, producten gaan verkopen, bijvoorbeeld via het platform Rechtstreex Rotterdam. Dat is een blijvertje, maar de hoofdstroom blijft voorlopig de foodservice, aldus Peltenburg.

Duurzaamheid en smaak staan centraal

Het verhaal dat om de producten heen verteld wordt, heeft met duurzaamheid te maken. Insecten hebben een hoge voedingswaarde, veel eiwit, kunnen op reststromen gekweekt worden en hebben een lage voederconversie. “Maar uiteindelijk is het de smaak die goed moet zijn om mensen te overtuigen. Als ze daar positief over zijn en ze gaan om die reden de producten kopen, is het doel bereikt.”

Met zijn producten concurreert De Krekerij met onder andere de plantaardige vleesvervangers. “Die zijn vaak erg bewerkt. Dat willen wij juist niet. De insecten die we gebruiken, worden zo min mogelijk bewerkt.”

De sector is nog zo jong en doordat je elkaar persoonlijk kent, kun je samenwerken en elkaar verder helpen

Op dit moment haalt de start-up de krekels uit Spanje. Vanwege de warmte groeien ze daar het best. Ze komen volledig intact en gevriesdroogd binnen. “Wij zijn gespecialiseerd in de verwerking en willen dat ook echt zelf doen. Er kan bij de verwerking zo veel fout gaan, dat we dat zelf in de hand willen hebben.”

De Krekerij koopt de krekels direct in bij de kwekerijen. “We kennen daardoor de bedrijven. De sector is nog zo jong en doordat je elkaar persoonlijk kent, kun je samenwerken en elkaar verder helpen.”

Stoppende melkveehouders laten omschakelen naar sprinkhanen

In dat opzicht is de start-up ook bezig met de kweek van sprinkhanen in Nederland. “We onderzoeken hoe stoppende melkveehouders hun bedrijf kunnen omzetten in een sprinkhanenkwekerij. Insecten doen het goed op gras en voor stoppende melkveehouders is het een mooi nieuw verdienmodel.”

“Onder de naam ‘De Hollandse grasshopper, dat is een echte topper’ zijn we met een meerjarig onderzoeksproject van start gegaan. Samen met insectenkweker JOYbugs moet op een melkveebedrijf vlak bij Kinderdijk worden overgegaan op sprinkhanenkweek.”

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur