Skip to content

Sterke ketenpositie cruciaal voor ondernemers in food

Voor veel voedselproducerende bedrijven zal het momenteel voelen alsof ze klem zitten tussen de welbekende hamer en aambeeld.

Updated on:
Business
Column
Foto: Canva/Syda Productions

Foto: Canva/Syda Productions

Voor veel ondernemers in food zal het momenteel voelen alsof ze klem zitten tussen de welbekende hamer en aambeeld.

Aan de ene kant structureel oplopende kosten. Aan de andere kant een consument die steeds kritischer naar de uitgaven kijkt. Met een historisch hoge consumenteninflatie zal de consument meer gaan ‘downtraden’. Dus goedkopere producten kopen, via goedkopere kanalen of simpelweg minder consumeren. Leuk voor discounters en huismerken, maar minder gunstig voor het premiumsegment. Vooral bij ambachtelijke bakkers zijn de omstandigheden zorgwekkend. Voor de broodsector en andere energie-intensieve branches verwachten we een guur najaar. De oproep richting overheid om tijdelijke ondersteuning onderstreep ik volledig.

Meer dan energiekosten

Toch speelt er meer dan enkel energiekosten. Al ruim een jaar zien wij diverse factoren leiden tot oplopende kosten in de voedselketen. Een aantal daarvan zijn structureel van aard:

  1. Personeelsschaarste is het nieuwe normaal. De verwachting is dat de beroepsbevolking, onder andere door vergrijzing, vanaf 2025 niet meer zal toenemen.
  2. De logistieke keten blijft onder spanning staan. De prijzen van containervervoer dalen gelukkig weer na een forse piek tijdens de Covid-crisis. Maar geopolitieke spanningen en Covid-lockdowns zullen druk blijven zetten op de supply-chain.
  3. Structurele schommelingen in de beschikbaarheid en betaalbaarheid van grondstoffen. De vraag naar grondstoffen neemt alleen maar toe, terwijl de productie gevoelig blijft voor steeds extremere weersinvloeden en het aantal boeren en landbouwgrond onder druk staan.

Zet vol in op het versterken van je liquiditeitspositie

Hoe kan je als ondernemer hier mee omgaan? Twee adviezen. Voor de korte termijn geldt het al oude bankiersprincipe: ‘cash is king’. Zet vol in op het versterken van je liquiditeitspositie. Waar kan je nog, al is het tijdelijk, snijden in de kosten of prijzen verhogen? En wat kun je nog meer doen om het werkkapitaal van je onderneming te versterken? Vervolgens is het zaak om naar je langetermijnstrategie te kijken: wat is jouw toegevoegde waarde voor zowel afnemers als toeleveranciers? En hoe vertaal je dit naar een structureel sterke ketenpositie? Want een sterke ketenpositie is cruciaal om op langere termijn succesvol te blijven in food.

Snel delen

Afbeelding
Martijn Rol

Sectormanager Food bij Rabobank