Skip to content

Studie: klimaatlabel heeft positief effect op aankoop duurzame voeding

In de Amerikaanse studie kregen consumenten een fastfoodmenu met verschillende labeling.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Consumenten kopen duurzame voeding als er een negatief klimaatlabel op producten zit.

Een rood label met ‘hoge klimaatimpact’ heeft meer effect dan een positief, groen label op producten met een kleinere voetafdruk. Dat blijkt uit een studie van Johns Hopkins universiteit en Harvard. In de Amerikaanse studie kregen consumenten een fastfoodmenu met verschillende labeling. Een positieve framing, een negatieve of neutrale over de maaltijd die zij konden bestellen. De consumenten kregen de keus uit veertien gerechten waaronder: rundvlees-, plantaardig-, kip- en visburgers. De kip, vis en plantaardige optie kregen bij een van de groepen een positieve framing: ‘Dit product is milieuvriendelijk, lage broeikasgasuitstoot en een lage bijdrage aan klimaatverandering’. De rundvleesopties een negatieve: ‘Dit product is niet milieuvriendelijk, heeft hoge broeikasuitstoot en heeft hoge klimaatimpact’. Consumenten met de negatieve framing bestelden minder producten met hoge klimaatimpact. In vergelijking met de controlegroep bestelde de groep met hoge-klimaatimpactlabels bijna 24% meer deelnemers een duurzame optie. Bij de groep met positieve labeling is dit bijna 10% meer dan de controlegroep.

Halo-effect

Consumenten met een labeling ervaarde hun maaltijd na afloop ook als gezonder dan de controlegroep. De groep met positieve labels ervaarde hun voeding als veel gezonder dan de andere groepen. De onderzoekers van de universiteiten waarschuwen dan ook voor een ‘halo-effect’ wanneer een positief label wordt toegepast. “Lage klimaatimpact-labels kunnen mogelijk leiden tot misverstanden over gezondheid. De positieve boodschappen kunnen ervoor zorgen dat ook ongezonde keuzes als gezond worden gezien. Ook overconsumptie door de gezondere perspectief is een gevaar.”

Voorlopig geen labels

De onderzoekers stellen vast dat labeling kan leiden tot duurzamere consumentenkeuzes. Toch voorzien zij dat het in de Verenigde Staten voorlopig niet geïmplementeerd zal worden, totdat de overheid het verplicht. “Onze studie stelt vast dat negatievere labels effectiever zijn, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat de voedingsindustrie dit vrijwillig op hun producten zal zetten”, schrijven ze in de studie.

Eco-Score

In Europa zijn enkele landen bezig met Eco-Score, het equivalent van Nutri-Score maar dan voor klimaat. In België en Duitsland hebben enkele supermarkten het stoplichtlogo al aangebracht. In Nederland experimenteert Lidl met het logo op enkele producten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur