Skip to content

Sunt wil voor impact zorgen in hele bananenketen

Duurzame startup Sunt maakt bananenbrood waarbij verspilling wordt tegengegaan.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
Sunt premium

De productie van Sunt bananenbrood. Het assortiment wordt in rap tempo uitgebreid met andere bakkerijproducten op basis van banaan.- Foto's: Sunt

De duurzame startup Sunt heeft een vliegende start gemaakt. In de loop van het jaar zal de eerste Banana Factory ter wereld opengaan. “Onze missie is om uiteindelijk geen banaan meer verloren laten gaan, de voedingsindustrie uit te dagen om te verduurzamen en het bakkerijschap te innoveren”, aldus brandmanager Annabel Hoogendoorn.

Sunt is een initiatief van Laura Hoogland, vertelt Annabel Hoogendoorn. “Bananenbrood was een hype op sociale media. Daar waren al tal van bananenbrood-recepten te vinden, maar er was nog geen kant-en-klaar bananenbrood in de winkel te koop. Er waren wel enkele koffietentjes die bananenbrood serveerden, maar daarbij ging het meestal om bananencake, gemaakt met bloem suiker, boter en een bananenaroma. Ons bananenbrood heeft 35% bananenpuree en verder zo veel mogelijk voedzame ingrediënten, zoals havermeel, amandelmeel en dadels.” Toen Hoogland er achter kwam dat bananen niet alleen het meest gegeten, maar tevens meest verspilde fruit zijn, besloot ze haar bananenbrood van anders afgekeurde bananen te maken. De verspilling begint al aan het begin van de keten. Veel bananen worden bij de teler afgekeurd, omdat ze er cosmetisch niet goed uitzien en ze bijvoorbeeld te groot of te klein zijn. “Deze bananen worden vaak in het land van herkomst verwerkt tot bananenpuree.”
In de Benelux-havens alleen wordt jaarlijks 20 miljoen kilo bananen vernietigd
Ook dichter bij huis, in de Europese havens, vindt enorm veel verspilling plaats. “In de Benelux-havens alleen wordt jaarlijks 20 miljoen kilo bananen vernietigd. Puur omdat het rijpingsproces is gestart of de schil van deze tropische vrucht beschadigd raakt tijdens het transport. In plaats van deze bananen te importeren voor het hoge importtarief dat voor ‘verse bananen’ geldt, is het vaak de goedkoopste en makkelijkste optie om deze bananen te laten vernietigen of vergisten.”

Importtarieven

Op dit moment is het voor importeurs commercieel aantrekkelijker om ‘afgekeurde’ bananen te vernietigen dan om deze te verwerken. “De huidige mogelijkheden voor bananenimporteurs om van hun ‘waste’ af te komen zijn kostbaar en milieuonvriendelijk. Wij bieden hen niet alleen een duurzame oplossing voor hun ‘afval’, maar ook een kostenreductie ten opzichte van de vernietigingskosten”, aldus Hoogendoorn. “Ons businessmodel is niet gevoelig voor prijsschommelingen, waardoor we standaard prijsafspraken kunnen maken. Deze besparing groeit mee met de volumes die we verwerken. Deze margeverbetering wordt bovendien meegenomen als conditie in onze overeenkomsten om zo veel mogelijk terug te dringen in de keten om zo de supply chain van importeurs te verduurzamen en eerlijke lonen te betalen aan bananentelers.” [caption id="attachment_63451" align="alignleft" width="225"] Annabel Hoogendoorn, brandmanager van Sunt[/caption] Er is echter nog wel een keerzijde. “Door de Europese loonkosten en hoge importtarieven van ‘verse bananen’ is het verwerken van de afgekeurde bananen alleen rendabel als hier geen importtarieven over geheven worden. Zoals dit nu ook bij bananenpuree het geval is. Na bijna een jaar in gesprek te zijn met de Europese Commissie, de Nederlandse douane en diverse ministeries is dit probleem helaas nog niet opgelost.”

Vliegende start voor Sunt

Sunt maakte een vliegende start. Albert Heijn had namelijk interesse getoond en zodoende zat Hoogland al heel snel met de supermarktgigant om tafel. “We startten met een succesvolle pilot bij een klein aantal AH-winkels in 2019, waarna er binnen enkele maanden al flink werd opgeschaald. Inmiddels is ons bananenbrood bij bijna alle AH-vestigingen en AH to go locaties verkrijgbaar.” Laura breidde haar team uit en dat was het moment waarop Annabel als brandmanager aan de slag is gegaan. “Dat is inmiddels 2,5 jaar geleden. Mijn taak is om Sunt goed in de markt te zetten. Niet alleen als bananenbroodmerk, maar vooral als voedingsmerk dat de voedingsindustrie durft uit te dagen en laat zien dat het anders kan.”

Alternatieven voor bakkerijproducten

Naast bananenbrood breidt Sunt het assortiment in rap tempo uit met andere bakkerijproducten op basis van banaan. “Alternatieven voor bakkerijproducten die lekker en verantwoord zijn en de generatie van nu en die van de toekomst aanspreken.” Het bakkerijassortiment is volgens Hoogendoorn namelijk vrij ouderwets. “Wij willen dat veranderen. Daarbij zien we heel veel kansen in future proof food.” De productie van de bakkerijproducten wordt overigens uitbesteed. “Zo kunnen wij ons op onze ambitieuze plannen focussen. We willen snel opschalen.”

Eerste bananenfabriek ter wereld

Naar verwachting opent Sunt in de loop van het jaar de eerste bananenfabriek ter wereld. “Voor onze Banana Factory werken we samen met een van de grootste fruitverwerkers, Coroos in Geldermalsen. Onze intelligence ligt vooral in het automatisch pelproces en het kunnen verwerken van een grote diversiteit in kwaliteit van bananen. Door slim gebruik te maken van een deelsysteem van een aantal van hun machines en dus de beschikbare capaciteit van Coroos hoeven we deze machines niet zelf aan te schaffen. De machines die we gaan gebruiken, zijn namelijk niet nieuw. Hoe ons proces is opgezet en hoe de machines worden gebruikt, wel. Dankzij dit partnership kunnen we onze eigen CO2-uitstoot zo laag mogelijk houden.” [caption id="attachment_63454" align="alignright" width="200"] Sunt bananenbrood[/caption] De verwachting is dat er in het eerste jaar na de opening van de nieuwe fabriek 15 miljoen bananen gered kunnen worden en dat dit aantal in het tweede jaar wordt verdubbeld. “De vraag naar puree in Europa bedraagt 35.000 ton”, licht Hoogendoorn toe. “Onze ‘no-waste bananenpuree’ zal de onnodige teelt en import van bananenpuree met 5% verminderen in het eerste jaar van de bananenfabriek. Dit komt neer op ruim 3 miljard liter water die bespaard wordt en 15,7 miljoen CO2-uitstoot in het eerste jaar. In het tweede jaar zal deze besparing verdubbeld worden.”
No-waste bananenpuree bespaart 3 miljard liter water en 15,7 miljoen CO2-uitstoot in het eerste jaar​
In de volgende stappen van de bananenfabriek kijkt Sunt bovendien naar het gebruik van de schillen van de bananen om hier een nieuwe bestemming voor te vinden in innovatieve duurzame voedingsproducten. De puree is niet alleen bestemd voor eigen gebruik; Sunt wil de puree ook business-to-business aan andere partijen leveren. Verder wil het bedrijf zich in de toekomst nog meer op het buitenland richten. “Partijen in heel Europa gebruiken bananenpuree. We zien dan ook veel kansen om zowel business-to-business, als retail en foodservice in het buitenland te bevoorraden.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur