Skip to content

Supermarkt goed voor ruim driekwart biologische omzet

De supermarkt is voor de consument weer belangrijker geworden om biologische producten te kopen.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Het belang voor de consument van de supermarkten om biologische producten te kopen, is in 2021 weer toegenomen. - Foto: Koos Groenewold premium

Het belang voor de consument van de supermarkten om biologische producten te kopen, is in 2021 weer toegenomen. - Foto: Koos Groenewold

Supermarkten zijn goed voor ruim driekwart van alle biologische omzet in Nederland. Dat blijkt uit GfK-onderzoek in opdracht van brancheorganisatie Bionext.

Het belang van de supermarkten voor de aankoop van biologische producten is in 2021 weer toegenomen. De supers waren goed voor 76,4% (2020: 73,8%) van alle biologische omzet. Als gevolg van Covid-19 kochten consumenten in 2020 iets vaker in speciaalzaken en boerderijwinkels, maar deze trend zette niet door.

Hoge inkomens

Afgelopen jaar steeg het aantal huishoudens dat biologische producten kocht licht naar 96,3% (2020: 95,6%). Vooral gezinnen met kinderen en gepensioneerden met een hoog inkomen kopen biologisch. De prijs vormt nog steeds een grote barrière om vaker biologisch te kopen. 69% van de deelnemers aan het GfK-onderzoek geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn.

Natuur

De impact op de natuur is de belangrijkste reden om vaker biologische voedingsmiddelen te kopen. Meer dan de helft van de consumenten die afgelopen jaar meer biologische producten kochten, geeft aan bewuster te kiezen voor producten waarbij rekening wordt gehouden met de natuur. Tegelijk is voor 57% van de consumenten niet duidelijk waar het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten vandaan komt.

Herkenbaarheid

Biologische producten zijn in het schap te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk in de vorm van een groen blaadje. Toch vindt 40% van de consumenten dat biologische voedingsmiddelen in de supermarkt niet altijd goed te herkennen zijn. Komend jaar lanceert de biologische sector een nieuwe campagne specifiek gericht op de zichtbaarheid van biologische voedingsmiddelen in de supermarkt en het aankoopgedrag van consumenten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen