Een koffiehoek als sociale ontmoetingsplek in een supermarkt. - Foto: ANP
In de zomer van vorig jaar las ik een visie over veranderingen die de retail zal ondergaan naar aanleiding van onder andere de coronaperiode.
- geurtjes die passen bij de producten in de schappen;
- meer (betere!) gezondheidsinformatie over producten en hulp bij het maken van gezondere producten/gerechten;
- meer duurzamere producten en meer informatie over duurzaamheid van producten en van de retailer zelf.
Supermarkt als sociale ontmoetingsplaats
De winkel moet dus veel meer bieden dan alleen producten waarmee je kan koken. Ook de herkomst en productie zijn belangrijk. Daarnaast zou de winkel een sociale ontmoetingsplaats moeten worden. De meeste supers hebben al een koffieapparaat met soms ook een eettafel waaraan je de koffie kan nuttigen. Een paar oude tijdschriften erop en voilà , de ontmoetingsplaats is een gegeven. Heel druk is het nooit aan die tafel als ik er langs loop. Is er wel vraag naar die ontmoetingsplaats of komen de meeste supermarktklanten alleen voor efficiënt boodschappen doen?De winkel moet veel meer bieden dan alleen producten waarmee je kan kokenIk denk dat de retailers wel degelijk een meer sociale rol kunnen spelen in hun lokale omgeving. Niet alleen door de lokale voedselbank te ondersteunen met producten die moeilijk te verkopen zijn, of door de lokale sportvereniging te sponseren. Er kan een heleboel samenkomen bij de supermarkt. Zowel live als online.
Rol spelen in voedseleducatie
Wil een retailer zich echt in de spotlight zetten, dan zou hij een actieve rol moeten spelen in voedseleducatie, kookworkshops, voorkomen van voedselverspilling, goede manieren van bewaren en hergebruiken van restjes, afvalvermindering, recycling en ga zo maar door. Lokale ondernemers zouden zich hiervoor in kunnen zetten en zo mensen echt naar de supermarkt kunnen trekken met lezingen, speciale informatieweken enzovoorts.De supermarkten blijven voornamelijk hangen op aanbiedingen, financiële prikkelsIk zie er alleen nog niet veel van. De supermarkten blijven voornamelijk hangen op aanbiedingen, financiële prikkels. Willen ze de grote aantallen ouderen in de samenleving meer trekken, dan moeten ze misschien ook wel meer bieden voor deze doelgroep die tijd (en vaak geld) over heeft. Welke retailer durft eens zijn nek uit te steken door sprekers en specialisten in te huren en een jaarprogramma met sociale activiteiten in of om de winkel te plannen? Dan kunnen nog eens wat gaan beleven.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp