Foto: On the way to PlanetProof
In dit artikel
Vorige week was de eerste On the way to PlanetProof-week. Tijdens de opening klonk vanuit boeren het geluid dat het keurmerk niet alleen duurzaam is, maar vooral heel duur.
Alle grote supermarkten, op Albert Heijn na, hebben zich aangesloten bij On the way to PlanetProof. De ketens stellen de eis dat de in Nederland geteelde aardappelen, groenten en fruit PlanetProof-gecertificeerd zijn. Lidl wil eind van dit jaar 100% PlanetProof zijn, daarvoor voldoet het merendeel van de groente- en fruittelers nu al aan de certificeringseisen. De supermarkt zegt door de langdurige samenwerking met leveranciers een goede prijs te bieden aan de telers en de klant.
Prijsafspraken
Ook Plus geeft aan steeds meer PlanetProof in de schappen te hebben. Dit jaar is de keten begonnen met het gefaseerd certificeren van gesneden groenten. Winkelketen Aldi zet grote stappen, nagenoeg alle AGF-producten hebben een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk. Onlangs gaf Aldi aan al zijn kaas PlanetProof te produceren. âHet keurmerk On the way to PlanetProof is, net als andere producteisen, onderdeel van onze inkoopvoorwaarden; zo wordt dit meegenomen in de prijs die wij daarvoor aan onze leveranciers betalenâ, zegt Dieuwertje de Jong woordvoerder bij Aldi. Jumbo zegt goede prijsafspraken te kunnen maken door de duurzaamheidsinspanningen onderdeel te laten zijn van de inkoopprijs en langdurige contracten aan te gaan met leveranciers.
De kritiek vanuit de boerensector is er al langer. De gecertificeerde telers maken veel kosten om het blauwe keurmerk op hun product te mogen plakken, maar zien hier onder de streep nauwelijks wat van terug. Fruitteler Bert de Haan: âIk ben trots op mijn producten, maar ik mis dat gevoel bij de retailers. Als je bovenwettelijke verwachtingen hebt, moeten wij dat ook terugzien.â
Telers betalen kosten uit eigen zak
Onderzoek van Greenpeace toonde aan dat telers van aardappelen, groenten en fruit de kosten van het keurmerk vaak uit eigen zak betalen. âEr moet meer waardering komen voor het Nederlandse product en daar moet ook voor worden betaaldâ, zegt Sjaak van der Tak voorzitter van LTO Nederland tijdens de opening.
Uiteindelijk moet de consument meer voor de producten gaan betalen
Over de meerprijs die de ketens zouden betalen, blijft het angstvallig stil. Volgens het onderzoek van Greenpeace is Plus de enige supermarktketen die structureel een meerprijs betaalt voor On the way to PlanetProof-producten. Dit onderzoek werd in 2020 uitgevoerd onder 137 telers die het keurmerk On the way to PlanetProof dragen. Eén ding is zeker, supermarkten kunnen een grote rol spelen in de duurzame keuze, 77,4% van fruit en 88,9% van groente wordt verkocht in supermarkten.
Meer bekendheid
Stichting Milieukeur (SMK) wil bijdragen aan de verkoop van On the way to PlanetProof-producten door meer aandacht te geven aan het keurmerk bij de consument. Met de actieweek hopen ze meer bekendheid te geven aan het keurmerk en daarmee een duurzame keuze in de supermarkt te stimuleren. âUiteindelijk moet de consument meer voor de producten gaan betalenâ, vertelt Gijs Dröge, directeur van SMK.
Niet alleen de telers hebben moeite met rondkomen, SMK die het keurmerk beheert, leidt al jaren verlies, in 2020 â¬Â 113.000. De On the way to PlanetProof-week wordt gefinancierd door partners.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij