Skip to content

Supermarkten moeten dierlijk verminderen om eigen doelen te halen

"Er moet echt iets gaan gebeuren om het doel voor 2030 te halen en daarvoor moeten aan de plantaardige en dierlijke knop gedraaid worden”, zegt Jessie van Hattum.

Nieuwste Eiweet Monitor

Alleen Ekoplaza heeft de tussentijdse doelen al gehaald. De andere supermarkten zoeken naar manieren om consumenten te overtuigen. Foto: ANP

Het aandeel verkochte plantaardige eiwitten in de Nederlandse supermarkten is iets toegenomen, van 40,2% naar 41,6%. Op dit tempo gaan de supermarkten hun doelen niet halen, stellen Green Protein Alliance en ProVeg Nederland in de nieuwste Eiweet Monitor.

De supermarkten moeten gaan versnellen, want op dit tempo gaan ze de doelen die ze zelf hebben gesteld niet halen. “Er zijn dus grotere stappen met meer impact nodig. De beoogde doelen zijn alleen haalbaar als het aandeel dierlijke eiwitten wordt verminderd”, valt te lezen in het rapport. Jessie van Hattum, retail expert bij Green Protein Alliance, concludeert dat de transitie op gang komt, maar dat er versnelling nodig is. “Alles is haalbaar, maar dat vraagt wel om leiderschap van supermarkten. Je kunt wel zeggen dat het halen van de doelen voor 2025 onrealistisch is. Er moet echt iets gaan gebeuren om het doel voor 2030 te halen en daarvoor moeten aan de plantaardige en dierlijke knop gedraaid worden.”

Je kunt wel zeggen dat het halen van de doelen voor 2025 onrealistisch is

De eiwitverhoudingen van verschillende supermarkten in 2024 in vergelijking met 2023. Bron: Eiweet Monitor 2024

Veel hybride producten geïntroduceerd

De kleine groei komt voort uit een lichte toename in de verkoop van ‘plantaardige core’-producten (peulvruchten, noten, zaden, pitten en vlees-, vis-, en zuivelalternatieven). Daarnaast is de groep producten met zowel plantaardige als dierlijke eiwitten toegenomen met 1,3%. De toename is toe te schrijven aan verbetering in de datakwaliteit en dat supermarkten steeds beter in staat zijn om de daadwerkelijke eiwitverhouding in een product te berekenen. In 2024 hebben veel supermarkten hybride vleesproducten geïntroduceerd, maar het effect hiervan is nog beperkt.

Van Hattum: “Het gaat nu nog maar om een klein aandeel. Dat komt doordat de introducties halverwege het jaar plaatsvonden en het om weinig producten gaat, Lidl heeft bijvoorbeeld één hybride gehakt. Hybride producten hebben potentie, maar wel alleen als consumenten ze kiezen in plaats van volledig dierlijke varianten.”

Ook interventies op dierlijk nodig

Supermarkten hebben het moeilijk met het halen van de doelen dat geven ze ook zelf aan. In het jaarverslag van Jumbo, Albert Heijn en Plus valt te lezen dat de stappen die ze nemen weinig effect lijken te hebben. Van Hattum: “Op dit moment zijn er vooral veel acties op plantaardige-core producten, en dat is goed, maar alleen daarmee gaan we het niet redden. Er kunnen stappen genomen worden over de gehele linie, dus ook op vlees, vis en zuivel.”

Aldi, DekaMarkt, Ekoplaza, Jumbo en Lidl hebben het aandeel plantaardige eiwitten in 2024 weten te verhogen. Alleen Ekoplaza heeft de tussentijdse doelen al gehaald. De andere supermarkten zoeken naar manieren om consumenten te overtuigen. “De Eiweet Monitor laat zien dat er een verschuiving gaande is, maar ook dat supermarkten en voedingsproducenten het niet alleen kunnen. Er is meer nodig om de eiwittransitie te laten slagen en de supermarkten weten dat ook. Het momentum moet nu omgezet worden in een stevige aanpak. Ik wil graag met supermarkten zitten over hoe het aandeel dierlijk verminderd kan worden.”

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur