Skip to content

Supermarkten willen samen CO2-voetafdruk in beeld brengen

Supermarktketen Jumbo, Lidl en de inkooporganisaties Superunie en EMD willen gezamenlijk de CO2-uitstoot in hun keten in beeld brengen.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
supermarkten CO2

Foto: Jumbo

Supermarktketen Jumbo, Lidl en de inkooporganisaties Superunie en EMD (Superunie is aangesloten bij EMD, een grote Europese inkooporganisatie op de levensmiddelenmarkt, red.) willen gezamenlijk de CO2-uitstoot in hun keten in beeld brengen.

De partijen gaan samenwerken om de nodige data van leveranciers boven tafel te krijgen. Samen zijn de partijen volgens betrokken consultancybureau ImpactBuying goed voor 60% van de markt. ImpactBuying is de initiatiefnemer van de samenwerking. Het bureau geeft aan dat een simpele en gestandaardiseerde manier van emissiedata ophalen cruciaal en mogelijk is. De data van leveranciers gaat supermarkten inzicht geven hoe CO2 nu wordt berekend, wat de reductiedoelen van de leveranciers zijn en of deze worden gehaald.

Serieus werk maken van duurzaamheidsmaatregelen

Vanuit Brussel komt steeds meer druk op bedrijven om serieus werk te maken van duurzaamheidsmaatregelen. Zo moeten bedrijven in 2024, in het kader van de Corporate Sustainabillity Reporting Directive (CSRD), beginnen met het rapporteren over onder meer hun klimaatimpact. Eerst geldt dit alleen voor de grote beursgenoteerde bedrijven en twee jaar later volgen ook de kleinere bedrijven.

Uit recent onderzoek in opdracht van ABN Amro blijkt echter dat nog veel ondernemers onbekend zijn met de CSRD. Op basis van een enquête concludeert de bank dat twee derde van de ondernemers nog nooit heeft gehoord van deze duurzaamheidsrichtlijn. In Nederland vallen volgens schatting van ABN Amro 3.000 bedrijven onder deze plicht. Daaronder zitten veel bedrijven uit de supermarktbranche en de levensmiddelenindustrie,

Data als de CO2-voetafdruk inzichtelijk

Kleinere bedrijven, zoals veruit de meeste agrarische bedrijven, vallen niet onder de nieuwe richtlijn, maar krijgen wel met de gevolgen te maken. Hun toeleveranciers (voerbedrijven) en afnemers (supermarkten, levensmiddelenindustrie) vallen vaak wel onder de rapportageplicht en willen dus data als de CO2-voetafdruk zien. Bijvoorbeeld zuivelbedrijven spelen hierop in door in toenemende mate een premie te betalen voor het verminderen van de CO2-uitstoot op melkveebedrijven. Volgens de bank biedt de rapportageplicht een kans voor duurzaamheidsconcepten.

Snel delen