Skip to content

Supers staan open voor leeftijdsgrens energiedrank

Updated on:
Nieuws
Retail
Op dit moment kunnen jongeren in vrijwel alle supermarkten energiedrankjes kopen, alleen Lidl en Aldi hebben sinds 2018 een leeftijdsgrens van veertien jaar op hun drankjes zitten. Foto: ANP premium

Op dit moment kunnen jongeren in vrijwel alle supermarkten energiedrankjes kopen, alleen Lidl en Aldi hebben sinds 2018 een leeftijdsgrens van veertien jaar op hun drankjes zitten. Foto: ANP

Supermarkten staan open voor een minimumleeftijd op energiedrankjes, maar alleen als alle grote ketens mee willen doen.

Dat laten de supermarkten weten in reactie op de campagne die Foodwatch donderdag lanceerde, waarin het oproept een minimumleeftijd in te voeren op de suiker- en caffeïnehoudende drankjes.

“Het is aan de individuele supermarkten om zelf hun beleid hier al dan niet op aan te passen. Supermarkten zetten hier ook al stappen in: zo verkopen verschillende formules geen blikjes groter dan 250 ml en informeren zij de klant over het advies rond energiedrankjes. Over assortimentkeuzes doet het CBL geen uitspraken, ‘dat is aan de individuele ondernemingen en bij formules aangesloten ondernemers in de branch’, laat een woordvoerder van het CBL weten in een reactie op Foodwatch.

Vragen om wetgeving

In de campagne van Foodwatch wordt opgeroepen dat het CBL het voortouw moet nemen in een branchebrede minimumleeftijd. Supermarkten Vomar, Albert Heijn, Dirk en DekaMarkt vragen ook om wetgeving. Zo stelt AH: ‘Als er een leeftijdsgrens van 18 jaar op energiedrankjes komt, moet er sprake zijn van een wettelijke grondslag’.

Instellen van leeftijdsrestricties

Op dit moment kunnen jongeren in vrijwel alle supermarkten energiedrankjes kopen, alleen Lidl en Aldi hebben sinds 2018 een leeftijdsgrens van veertien jaar op hun drankjes zitten. In 2018 begonnen er al onderhandelingen over het instellen van leeftijdsrestricties, maar die liepen uiteindelijk op niks uit. Foodwatch vroeg naar aanleiding hiervan de tien grote supermarkten om een leeftijdsgrens te implementeren, waarop onder andere Albert Heijn, Jumbo en Plus positief reageerden. Kanttekening: de supermarkten willen het alleen als alle supermarkten meedoen. Opvallend is dat ook Jumbo mee wil doen. De supermarkt is al jaren sponsor van formule-1 coureur Max Verstappen, die in een Red Bull-wagen rijdt.

Invloed energiedrankjes

De invloed die energiedrankjes hebben op kinderen is enorm slecht, volgens Foodwatch en het Voedingscentrum. Door de hoge suiker- en cafeïnegehaltes kan na veel consumptie leiden tot hartritmestoornissen, slaapproblemen en nierfalen. Het Voedingscentrum raadt daarom aan om kinderen onder dertien geen energiedrank te laten drinken. Kinderen van dertien tot achttien maximaal één blikje per dag. De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) heeft in lijn met het Nationale Preventie Akkoord een code opgesteld, waarin zij de marketing en etikettering aan banden leggen. Bij deze vereniging is onder anderen Red Bull aangesloten.

Red Bull

Red Bull reageert met een statement van Energy Drinks Europe uit 2015: ‘Energiedranken zijn niet-alcoholische dranken die ongeveer dezelfde hoeveelheid cafeïne (80 mg per 250 ml) bevatten als een kopje koffie. Recente risicobeoordeling van de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (Efsa) bevestigt opnieuw de veiligheid van energiedranken en biedt daarom geen enkele rechtvaardiging om energiedranken anders te behandelen dan koffie, thee of andere cafeïnehoudende frisdranken. Efsa heeft ook bevestigd dat thee, koffie, chocolade en andere niet-alcoholische dranken de belangrijkste bijdragers zijn aan de dagelijkse inname van cafeïne in alle leeftijdsgroepen’.

Uit onderzoek van Multiscope, in opdracht van Foodwatch, blijkt dat 79% van de volwassen een leeftijdsgrens wil op de verkoop van energiedranken. Bij ouders met thuiswonende kinderen is het percentage nog hoger, 83%.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur