Tony’s Chocolonely voert voor de vijfde keer de lijst van de Sustainable Brand Index aan. Foto: ANP
In dit artikel
De top vijf van de Sustainable Brand Index 2023 bestaat uit vier voedingsmerken, waarvan twee producenten van vleesvervangers.
Nieuwe duurzaamste supermarkt
Ook in supermarktland is er een verandering; Albert Heijn is niet langer de duurzaamste supermarkt volgens consumenten. Deze positie gaat dit jaar naar Lidl. Sinds het begin van de meting staat de Zaanse grootgrutter op nummer één. Opvallend: supermarkt Ekoplaza is niet meegenomen in de SBI, terwijl deze in de Superlijst Groen van onderzoeksbureau Questionmark verre weg het duurzaamst wordt bevonden. De bedrijven die worden meegenomen in de SBI worden gebaseerd op marktaandeel, omzet en âalgemene merkbewustzijnâ. Bedrijven kunnen zichzelf niet aanmelden om opgenomen te worden in de SBI. âHet doel van deze criteria is dat de selectie een weerspiegeling is van merken die de consument dagelijks tegen komt.âGebaseerd op perceptie van consument
De Sustainable Brand Index meet bedrijven op gebied van duurzaamheid en dus niet de acties die bedrijven daadwerkelijk nemen. âDe perceptie van duurzaamheid wordt voor het grootste deel gebaseerd op het onderbuikgevoel van de consument, maar in sommige gevallen ook op basis van kennisâ, schrijft de organisatie in het rapport. SBI stelt dat met een onderzoek als deze de interesse voor duurzaamheid bij bedrijven kan aanwakkeren en een betere samenwerking tussen duurzaamheids- en marketingafdelingen kan bevorderen en greenwashing kan voorkomen. In de toekomst wil de organisatie een actie-dimensie toevoegen aan het onderzoek, waar de verduurzamingsslagen worden meegenomen.Ranking transparanter
Om de ranking transparanter te maken is dit jaar ook de score toegevoegd die de merken hebben behaald. Deze score is gebaseerd op twee hoofdonderdelen; milieu- en sociale verantwoordelijkheid. Het maximum score in elk gebied is 100%, wat de totale rangschikking vormt score van merken tussen 0-200%. Uit die score blijkt dat Tonyâs (114%) net iets beter scoort dan de Vegetarische Slager (111%). Annemarije Tillema, Country Director SBI Nederland: âWe hebben dit toegevoegd zodat de verschillen tussen merken en sectoren beter inzichtelijk worden. Hiermee kunnen merkeigenaren hun positie ook beter uitleggen naar de consument.âKritiek op SBI
Consumentenonderzoeker Durk Bosma is kritisch op het onderzoek. âHoe duurzaam een merk wordt gevonden, wordt vastgesteld op basis van slechts twee vragen die aan een steekproef van consumenten worden voorgelegd. En de vragen worden ook voorgelegd aan mensen die het merk niet kennen en dus niet kunnen zeggen over hoe duurzaam het is.â Volgens Bosma geeft een dergelijke verkiezing de mogelijkheid aan niet-duurzame merken zich voor te doen als duurzaam. Ook het uitsluiten van bepaalde merken en sectoren leidt tot verwarring bij consumenten, volgens de consumentonderzoeker. Tillema verzekert dat de SBI greenwashing niet in de hand speelt: âMet de SBI geven wij juist inzicht in wat de consument snap aan de duurzaamheid van bedrijven. Wij peilen de mening van consumenten en daar zijn we duidelijk over. Ik hoop dit leidt tot harde acties van bedrijven om duurzamer te worden.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst