Foto: ANP
In dit artikel
Door het inzetten van informatieve symbolen tijdens het boodschappen doen, kiezen consumenten eerder voor gezonde voedingsmiddelen, dan wanneer er korting op het product zit. Dat suggereert een Noors onderzoek gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift Frontiers in Nutrition.
Drie symbolen
Het eerste symbool, het vierkantje met een cijfer (reeks-symbool), geeft aan hoe lang achter elkaar de consument al gezonde producten koopt. Het vierkantje met daarin een oplopend getal geeft aan hoelang de reeks al loopt. Consumenten kregen het te zien als de helft van hun aankopen bestond uit gezonde producten met de melding âU zet uw gezonde reeks voortâ. Gezonde producten werden geselecteerd door het Britse Traffic Light Food Labelling.Stimulas-symbool
Het tweede symbool wat getest is, is een rondje. Dit kregen consumenten te zien als zij ten minste 30% fruit en groente aan hun boodschappenmandjes hadden toegevoegd. Zodra de consument dat deed, verscheen het symbool. Voorafgaand daaraan werd de melding getoond dat consumenten 10% korting zouden krijgen als ze de badge behaalden.Vergelijken met de buurman
Als laatste werd de vergelijkingssymbool, een driehoekje met -15% of +15%, getoond aan de consument. Daarin werd het aandeel gezonde producten in de winkelmand vergeleken met andere consumenten in hun omgeving. Hierbij kregen ze te zien of ze 15% meer of minder gezonde producten hadden dan anderen.Reeks effectiever dan korting
Het onderzoek toont aan dat de reeks- en stimulas-symbolen het effectiefst waren om gezonde producten te promoten. Het reeks-symbool was zelfs in sommige situaties effectiever dan een korting die bij het tweede symbool werd gegeven. De Noorse auteurs stellen ook dat dit makkelijk en relatief goedkoop te implementeren is voor online-supermarkten door aankoopgegevens te koppelen aan een klantaccount.Aanvullend onderzoek nodig
De onderzoekers schrijven dat er nog veel aanvullend onderzoek nodig is om het effect van dit soort symbolen beter vast te stellen. In een vervolgonderzoek willen de auteurs kijken naar het effect in een fysieke supermarkt en naar andere informatieve symbolen, zoals het aangeven welke voordelen de gezonde voeding in het boodschappenmandje heeft. Lees ook: Nudging met animatie leidt tot meer gezonde keuzesMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij