Skip to content

Teler claimt derde week januari als Snoep Goed-week

Updated on:
Nieuws
Food & Health
Bij Plus liggen de snoepgroenten hoog opgestapeld in de Week van Snoep Goed. – Foto: Twan Wiermans premium

Bij Plus liggen de snoepgroenten hoog opgestapeld in de Week van Snoep Goed. – Foto: Twan Wiermans

Bij een aantal supermarkten is de derde week van januari de week van Snoep Goed. “We willen die derde week van januari echt claimen”, zegt snackgroenteteler Jos van Mil.

De Week van Snoep Goed trok in 2021 aandacht in de traditionele en sociale media. Dus werd een stichting opgericht en zijn er voor dit jaar meer supermarkten die meedoen: Jumbo, Dirk, Plus, Hoogvliet en meer Superunie-winkels. Ook zijn meer versproducenten aangesloten, zoals Zespri van de kiwi’s, Vitapep, Harvest House en The Greenery.

Met zijn bedrijf Greenco, bekend van Tommies snacktomaatjes, deed Van Mil vorig jaar mee aan de eerste editie van de week van Snoep Goed. “We zijn vorig jaar aangehaakt bij initiatiefnemers Fruit Funk, makers van verantwoorde fruitsnoepjes, om met een zo groot mogelijk aantal partijen meer aandacht te vragen voor verantwoord snoepen. Bedoeld voor mensen die nog een extra zetje kunnen gebruiken om hun goede voornemen vol te houden.”

Snoepjes, nootjes en sapjes

Naast vers is er allerlei bewerkt ‘snoepgoed’ dat verantwoorder is dan wat de snoepindustrie van oudsher produceert en verkoopt. Bij het maken van de snoepjes van het al genoemde Fruit Funk wordt 7 kilo fruit gebruikt voor 1 kilo fruit bites. De ‘borrelnootjes’ van Bites We Love zijn gemaakt van noten, fruit, erwten en bonen, met minder zout en vet.

Snoep Goed etiketjes op emmertjes

“We hebben etiketjes op 250.000 verpakkingen geplakt”, zegt tomatenteler Van Mil over de inzet van Greenco in 2022. “Er is een mooi magazine gemaakt met de Westlandse tennisster Kiki Bertens, die het heeft over sport en gezonde voeding. De Snoep Goed Box, die als een soort aftrap vooraf besteld kon worden, was in no-time uitverkocht.”

Van Mil hoopt vooral dat alle extra aandacht voor gezondheid structureel is. Hij zou graag zien dat de week van Snoep Goed volgend jaar nog groter opgepakt wordt. “Over preventie door gezonder eten mag in de landelijke media en talkshows best wat meer worden gesproken.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen