Skip to content

Ter Beke zet met nieuwe strategie in op plantaardig en duurzaam

Het Belgische voedingsbedrijf Ter Beke wil versneld nieuwe plantaardige producten introduceren.

Ter Beke maakt onder meer kant-en-klare maaltijden onder het merk Come a casa:  lasagnes, pasta's en pizza’s. - Foto: Canva premium

Ter Beke maakt onder meer kant-en-klare maaltijden onder het merk Come a casa: lasagnes, pasta's en pizza’s. - Foto: Canva

Het Belgische voedingsbedrijf Ter Beke wil versneld nieuwe plantaardige producten introduceren. Uiteindelijk moet minimaal 15% van de verkochte producten plantaardig of vegetarisch zijn.

Dit is onderdeel van de nieuwe strategie die het bedrijf dinsdag 7 maart presenteerde. Duurzaamheid wordt belangrijker en ook de naam van het bedrijf verandert. De komende vijf jaar trekt het € 150 miljoen uit om de nieuwe strategie en duurzaamheidsambities waar te maken. De beursgenoteerde onderneming, die vooral bekend is van vleeswaren, heeft vanaf nu een nieuwe naam: What’s Cooking? Het brengt alle activiteiten van de groep, waaronder twaalf productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk, Polen en het VK vallen, samen onder de nieuwe naam. Het bedrijf blijft uit twee strategische business units bestaan: hartig beleg en kant-en-klare maaltijden. What’s Cooking kiest hierbij voor ‘hartig’ omdat “de focus niet langer ligt op vlees, maar op charcuterie, spreads en snacks die steeds vaker plantaardige in plaats van dierlijke eiwitten zullen bevatten”, zo legt de onderneming uit. Binnen het onderdeel kant-en-klare maaltijden wordt ingezet op gerechten die populair zijn in de landen waar de groep actief is, en hierbij ook op plantaardige keuzes.

Lees ook: Vleeswarenbedrijf Ter Beke ziet winst met 55% krimpen

Aandacht voor verduurzaming

Naast de focus op het ontwikkelen van een plantaardig assortiment, zal er ook aandacht zijn voor het verduurzamen van bestaande producten, de verpakkingen en de productieprocessen. In 2030 moet de uitstoot van broeikasgassen in scope 1 en 2 (directe en indirecte uitstoot) halveren ten opzichte van 2021. Tegen 2024 moet 100% van de energie groen zijn. Het waterverbruik moet met 30% omlaag per ton product ten opzichte van 2022. Tegen 2025 moeten alle verpakkingen recyclebaar zijn en tegen 2024 moet er 20% minder voedselverspilling zijn in vergelijking met 2022.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur